Toevoegen aan mijn verslag

“Spelen is leuk, maar moet ook leuk blijven”

Bij Nederlandse Loterij willen we dat deelnemen aan onze kansspelen verantwoord gebeurt. Spelen is leuk, maar moet ook leuk blijven. Wij bieden ze daarom een plek waar deelnemen aan kansspelen leuk is, waar de regels en voorwaarden duidelijk zijn en waar we tijdig ingrijpen als risicovol speelgedrag gesignaleerd wordt. Dit past bij de voorbeeldrol die we hebben.

Campagne Rugdekking

Met ingang van het voetbalseizoen 2022-2023 zijn we gestart met een alternatieve campagne, gericht op alle betaald voetbalorganisaties die ons spelmerk TOTO sponsort, genaamd Rugdekking. Op verschillende manieren creëren we met deze campagne meer bewustzijn over de risico’s van deelname aan kansspelen bij de achterban, de clubs en de spelers.

‘We grijpen tijdig in als risicovol speelgedrag gesignaleerd wordt’

Als onderdeel van Rugdekking zijn we samen met Arne Nilis op bezoek gegaan bij de voetbalclubs die TOTO sponsort. Arne is een ervaringsdeskundige als het gaat om problematisch deelnemen aan kansspelen. Op locatie vertelde hij zijn verhaal aan de selecties en de staf van de voetbalclubs. In 2022 werden onder meer FC Groningen, FC Twente, FC Utrecht, Sparta, RKC en Willem II bezocht voor een dergelijke sessie. Door zijn kennis van de voetbalwereld en het verloop van zijn professionele voetbalcarrière, mede als gevolg van zijn problematische deelname aan kansspelen, hebben deze sessies van Arne veel impact. Ook de achterban van deze voetbalverenigingen, de fanbase bijvoorbeeld, bereiken we met Rugdekking via e-mailings, een speciaal ingerichte website en andere uitingen.