Toevoegen aan mijn verslag

Klimaat- en milieu-impact

Definitie

Het terugbrengen van de CO2-uitstoot die gerelateerd is aan onze bedrijfsactiviteiten, inclusief de effecten van werken en reizen en de activiteiten van winkeliers en leveranciers.

Afbakening

Wij concentreren ons in eerste instantie tot het terugbrengen van de CO2-uitstoot van de partijen die genoemd zijn in de definitie.

Doelstelling

In 2030 heeft Nederlandse Loterij een netto CO2-uitstoot van 0%. Klimaatverandering en de opwarming van de aarde vragen om snelle en doortastende actie, ook van Nederlandse Loterij. Vandaar onze doelstelling volledig energie- en CO2-emissie vrij te worden. In 2022 besteedden we veel aandacht aan het in kaart brengen van onze uitstoot.

Managementaanpak

Samen met een externe partij inventariseerden wij het energiegebruik en de CO2-uitstoot van Nederlandse Loterij. Naast bedrijfspand, mobiliteit en afval betrokken we daarbij ook datacenters en inkoop. In de loop van 2023 nemen we nieuwe tooling voor dashboarding en monitoring in gebruik.

Voortgang 2022

Mobiliteitsregeling

Per 1 september 2022 hebben we een nieuwe mobiliteitsregeling voor bestaande en nieuwe medewerkers geïntroduceerd. De vergoeding voor openbaar vervoer is hetzelfde gebleven: 100% op basis van 2e klasse. De betaalwijze is wel aangepast. Er worden geen jaarabonnementen van NS of HTM uitgegeven. Collega's betalen alleen als ze gebruik maken van het openbaar vervoer (pay per use). Dit gebeurt met de XXImo-OV chipkaart. Met deze kaart kan men ook een OV-fiets huren. Ook medewerkers die niet regulier met OV reizen, kunnen de XXImo-OV chipkaart aanvragen. Dan kunnen ze een keer de auto thuis laten staan en met het openbaar vervoer en/of de OV-fiets te komen. Ook als ze een leaseauto rijden. Met behulp van de virtuele Mobiliteitskaart in de (Milo)app kan iedereen reizen met de deelscooter, deelauto of deelfiets. Shared Mobility is niet bedoeld voor woon-werkverkeer, maar voor het afleggen van de last-mile. Je laat bijvoorbeeld je leaseauto staan om dure parkeerkosten te vermijden of gaat met het OV naar je zakelijke afspraak in Rotterdam en voor de laatste drie kilometer pak je de deelscooter.

Het is onze doelstelling om in 2027 uitsluitend elektrisch te rijden. Voor nieuwe leaseauto’s geldt al per 2023 dat alleen plug-in hybride of elektrische auto’s mogen worden besteld. Ter ondersteuning van dit beleid hebben we op dit moment al 10 laadpalen beschikbaar. In 2023 breiden we de capaciteit hiervan verder uit.

Kilometervergoeding woon-werkverkeer op basis van werkelijke kilometers

Vanaf 1 september 2022 worden alle werkelijk gereden kilometers in het woon-werkverkeer tegen € 0.19 per kilometer vergoed. Voorheen zat er een maximum op die vergoeding; die is er niet meer.

Duurzame catering

Voor gezondheid en vitaliteit hebben we - naast de sportruimte, die voor alle medewerkers al een aantal jaren ter beschikking staat - nu ook op het gebied van duurzame voeding een volgende stap gezet. Sinds 14 november 2022 bieden we in het bedrijfsrestaurant een nieuw concept op basis van ‘all you need’. Dit houdt in dat medewerkers voor een vast bedrag kunnen kiezen uit uiteenlopende lunchitems. Alle gerechten worden in kleinere porties aangeboden, zodat iedereen een gevarieerde lunch kan samenstellen en niet te veel in een keer eet. Bovendien voorkomen we op deze manier dat er eten weggegooid moet worden.

De aangeboden gerechten zijn in de basis vegetarisch en kunnen optioneel worden aangevuld met niet-plantaardige toevoegingen. Hier hoeven medewerkers niets extra’s voor te betalen. Een keer in de week - op vrijdag - is er een 'guilty pleasure dag'. Naast het gezonde assortiment is er die dag ook een snack aanwezig.

We bieden in het bedrijfsrestaurant ‘all you need’: medewerkers kunnen voor een vast bedrag kiezen uit uiteenlopende lunchitems. De aangeboden gerechten zijn in de basis vegetarisch.

Winkeliers en verkooppunten

Ook bij onze winkeliers en verkooppunten hebben we het afgelopen jaar weer stappen gezet. Zo is het fysieke spelformulier voor TOTO-spelers in 2022 uitgefaseerd. TOTO is daarmee het eerste spelmerk dat volledig digitaal gespeeld kan worden via de TOTO-app.

Voor Krasloten hebben we ons distributiebeleid van de December Kalender onder de loep genomen. Voorheen leverden we deze producten in twee stappen. Een eerste van 30% en een tweede levering van 70%. Dit jaar zijn we overgegaan naar twee leveringen van elk 50%. Hierdoor is niet alleen de bevoorrading bij onze verkooppunten beter, maar worden er ook minder bijbestellingen gedaan en als gevolg daarvan hoeven wij minder transportbewegingen te maken.

In 2023 staat de verdere digitalisering van spellen en het desbetreffende Point of Sale materiaal centraal. We willen komend jaar onze materialen verder digitaliseren, meer schermtijd op digitale schermen bij verkoopketens inkopen en waar mogelijk meer via onze eigen terminals met de verschillende retailers communiceren.

Ook op andere plekken adverteren we digitaal. Denk hierbij aan de zelfscankassa’s, maar ook aan handscanners in winkels, waardoor er minder papieren materiaal nodig is om de juiste doelgroep aan te spreken. Ook voor onze andere spelmerken stappen we zoveel mogelijk over op een digitaal deelnamebewijs.