Toevoegen aan mijn verslag

Voorwoord van de CEO

Nederlandse Loterij geeft door

2022 was op vele vlakken een bijzonder jaar voor Nederlandse Loterij. Een jaar waarin onze organisatie flink groeide en onze collega’s, met ieders eigen expertise, weer topprestaties leverden.

Onze loterijen bleven ook in 2022 onverminderd populair. Retailers hadden door de lockdown een lastige start van het jaar. Gelukkig konden zij eind januari hun winkels weer openen na twee jaar met coronamaatregelen. Waar onze spelers tijdens de pandemie eenvoudig de overstap maakten naar online deelname, zien we dat ze in 2022 ook de winkels weer goed weten te vinden.

Recordverkoop Oudejaarsloten

De periode rondom de feestdagen is voor ons altijd extra bijzonder. Zowel de verkoop van de Krasloten December Kalender, als de Staatsloterij Oudejaarstrekking krijgt veel aandacht. Ook in 2022 was de grootste trekking van ons bedrijf weer een succes: er zijn in totaal meer dan 7,1 miljoen Oudejaarsloten verkocht, een nieuw record. Op het hoogtepunt van de verkoop gingen er zelfs meer dan 2.000 loten per minuut over de toonbank. 

Ook Eurojackpot maakte een goed jaar door; naast de wekelijkse trekking op vrijdag kwam er een tweede trekking op dinsdag bij. Bovendien bereikte de jackpot van Eurojackpot de magische bovengrens van € 120 miljoen.

“Als trotse hoofdsponsor van TeamNL versterken we de Nederlandse sport en kunnen wij meer betekenen voor een sportief Nederland.”

In 2022 waren we een volledig kalenderjaar actief in de markt voor online kansspelen, met (live) sportweddenschappen en online casinospellen. Een nieuwe, open markt met inmiddels 24 vergunde aanbieders. Met TOTO Sport hebben wij een sterke, leidende positie in sportweddenschappen. En ook TOTO Casino behoort tot de top van aanbieders. Mooi dat wij onze ambitie konden waarmaken. We werken hard om die positie ook te behouden. Het is goed om te zien dat Nederlandse spelers de weg naar ons veilige en verantwoorde aanbod weten te vinden. Want dat was het doel van de regulering van online kansspelen.

En dat in het jaar dat TOTO zijn 65-jarige verjaardag vierde. In 1957 organiseerde de KNVB de eerste nationale voetbaltoto, die later opging in de Nationale Sporttotalisator. Het geeft maar aan hoe onlosmakelijk wij zijn verbonden met de sport.

Consument beschermen

Het openstellen en reguleren van de online kansspelmarkt is noodzakelijk om de consument te beschermen tegen kansspelverslaving en om fraude en criminaliteit te bestrijden. Naast sector-brede afspraken over het stoppen van buitenreclame en het beperken van reclame op televisie, neemt TOTO extra maatregelen om spelers te beschermen. Voor jongvolwassenen geldt een verplichte maximale verlieslimiet.

Daarnaast besteden wij minimaal tien procent van onze reclame-uitingen aan communicatie over verantwoord spelen. We zijn in 2022 initiatieven gestart om met spelers en sporters de risico’s van online kansspelen bespreekbaar te maken. Dat deden we bij betaaldvoetbalclubs, die wij sponsoren, met het programma Rugdekking en met onze uitgebreide afdeling Responsible Gaming doen wij er alles aan om spelers een veilige en verantwoorde spelomgeving te bieden.

“We zijn initiatieven gestart om met spelers en sporters de risico’s van online kansspelen bespreekbaar te maken.”

Hoofdsponsor TeamNL

Vanaf 2022 is Nederlandse Loterij tien jaar de trotse hoofdsponsor van TeamNL. Daarmee versterken we de hele Nederlandse sport en kunnen wij nog meer betekenen voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland. We kijken uit naar de topprestaties van TeamNL op de komende EK’s, WK’s, Olympische Spelen en Paralympische Spelen. En hoe een nieuwe generatie sporters uit een wereldtitel of Olympische medaille weer inspiratie haalt.

We werken hard om tevreden medewerkers te behouden. Samen met hen geven we zoveel terug aan de maatschappij. Medewerkers waren zeer lovend over Nederlandse Loterij en hierdoor ontvingen we in 2022 het label World-class Workspace. We staan voor goed werkgeverschap en dat werd bij dezen erkend.

Record aan prijzengeld

Nederlandse Loterij keerde afgelopen jaar het meeste prijzengeld uit van alle kansspelaanbieders; een recordbedrag van € 5.829 miljoen. We geven vrijwel ons hele resultaat terug aan Nederland. Want mede dankzij de inzet van onze partners en onze medewerkers is de afdracht aan de Nederlandse sport, goede doelen en de samenleving € 195 miljoen. Dat is weer meer dan het jaar ervoor. Het is dan ook onze ambitie om onze afdracht op verantwoorde wijze structureel te laten groeien. We bedanken iedereen hartelijk voor hun bijdrage aan deze mooie resultaten; van ‘onze’ winkeliers tot onze medewerkers, maar natuurlijk vooral de deelnemers aan onze spellen.

Terugkijkend op het afgelopen jaar kan ik niet anders dan concluderen dat Nederlandse Loterij ervoor zorgt dat heel Nederland wint. We lieten in 2022 zien dat we met succes een verantwoorde aanbieder zijn van kwalitatieve kansspelen. Als directie kijken wij tevreden terug en zien wij met vertrouwen het aankomende jaar tegemoet.

Namens de directie,

Niels Onkenhout
CEO Nederlandse Loterij