Toevoegen aan mijn verslag

Wat onze stakeholders belangrijk vinden

Nederlandse Loterij wil een actieve rol spelen in de Nederlandse maatschappij. Wij vinden het belangrijk om hierover regelmatig in contact te zijn met onze stakeholders. Om onze maatschappelijke relevantie te versterken, willen we weten welke onderwerpen stakeholders belangrijk vinden en met welke onderwerpen Nederlandse Loterij in hun optiek de meeste impact heeft op de maatschappij.

Stakeholders

Onze stakeholders variëren van spelers, medewerkers, aandeelhouders en beneficianten tot de ministeries, toezichthouders, verkooppunten, leveranciers en de kansspelbranche. We kunnen onze prioriteiten voor de komende jaren optimaal stellen als we rekening houden met de behoeften, meningen en verwachtingen van onze stakeholders. We voeren actief gesprekken over onderwerpen en toetsen regelmatig bij onze stakeholders of en welke veranderende opvattingen er zijn met betrekking tot specifieke onderwerpen. In de stakeholdertabel hieronder zijn de overlegmomenten met onze stakeholders in 2024 opgenomen.

Stakeholder

Vorm dialoog

Inhoud

Frequentie

Effecten dialoog op Nederlandse Loterij

Spelers/prijswinnaars

• Klantenservice
• Klantenpanels
• Klantonderzoek
• Social media
• Adviesgesprekken prijswinnaars
• Ombudsman

• Informeren over spellen en wijzigingen
• Testen functionaliteiten en marketinguitingen
• Begeleiden prijswinnaars
• Afhandeling klachten en vragen
• Onderzoek naar klanttevredenheid

• Doorlopend

• Verbetering dienstverlening
• Bijsturen en veranderen processen
• Verbeteren customer journey en marketinguitingen

Medewerkers

• Overleg met Ondernemingsraad
• Personeelsbijeenkomsten
• Intranet en TeamNLO-app
• Doelen- en ontwikkelcycli
• Lijncommunicatie
• Medewerker-tevredenheidsonderzoek
• Vertrouwenspersoon

• Organisatiedoelstellingen
• Strategie en resultaten
• Missie, visie, kernwaarden, cultuur en sfeer

• Doorlopend

• Betrokken en gemotiveerde medewerkers
• Duurzaam personeelsbeleid
• Ontwikkeling medewerkers

Aandeelhouder: ministerie van Financiën

• Regulier overleg over lopende dossiers
• Aandeelhoudersvergadering

• Strategie
• Meerjarenplannen
• Begroting
• Informatie-updates
• Uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid
• Investeringen
• Responsible gaming beleid

• Elk kwartaal
• Indien daar aanleiding toe is

• Voldoen aan wet- en regelgeving
• Acteren binnen kaders beleid Staatsdeelnemingen, statuten en vergunningen

Aandeelhouder STAK Beneficianten: NOC*NSF en ALN

• Beneficiantendag
• Aandeelhoudersvergadering
• Goede doelen bijeenkomsten (Nederlands Elftal wedstrijden)
• Update bondsdirecteuren
• Een-op-een updates
• Kennissessies

• Strategie
• Meerjarenplannen
• Begroting
• Informatie-updates
• Uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid
• Versterken onderlinge relaties
• Vaststellen gemeenschappelijk belang en doelen

• Een keer per jaar
• Doorlopend

• Besluitvorming
• Bestendigen en versterken aandeelhoudersrelatie

Ministerie van Justitie & Veiligheid

• Regulier overleg
• Ad hoc overleg

• Uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid
• Veranderingen in wet- en regelgeving

• Twee keer per jaar
• Indien daar aanleiding toe is

• Voldoen aan wet- en regelgeving
• Acteren binnen de kaders van het kansspelbeleid

Kansspelautoriteit

• Ad hoc overleg
• Beantwoorden onderzoeksvragen J&V (WODC)

• Toepassing van wet- en regelgeving
• Incidenten (indien relevant)
• Verificatie uitvoering gedragsregels promotionele kansspelen

• Ad hoc overleg

• Voldoen aan wet- en regelgeving
• Anticiperen op veranderingen
• Regulier contact over vergunningsaanvragen en Rekening en Verantwoording

Verkooppunten en -ketens

• Ketens en branchevereniging via accountmanagement
• Overige (zelfstandige) verkooppunten via rayonmanagers
• Alle verkooppunten via brieven, e-mails, terminalberichten en e-learnings

• Contractmanagement
• Verbeteren organisatie
• Verantwoorde verkoop
• Naams- en merkbekendheid
• Klantcontact
• Commerciële acties
• Marktontwikkelingen

• Doorlopend

• Borgen van doelstellingen verantwoord spelen
• Informeren over nieuwe producten en acties
• Feedback op processen en organisatie om continu te leren en te verbeteren
• Afstemmen van nieuw beleid

Leveranciers

• Via contractmanagers en afdeling Inkoop

• Toepassing van contractuele afspraken, prestaties en innovatie

• Doorlopend

• Optimalisatie levering producten en diensten

Dubbele materialiteitsanalyse

Mogelijk moet Nederlandse Loterij vanaf boekjaar 2025 voldoen aan de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Daarom hebben we in 2024 een dubbele materialiteitsanalyse uitgevoerd. Deze analyse geeft ons inzicht in de ESG-onderwerpen (Environmental, Social & Governance) waarmee Nederlandse Loterij de meeste impact heeft op haar omgeving en welke onderwerpen de meeste impact kunnen hebben op de bedrijfsvoering. De uitkomsten helpen om focus aan te brengen in haar strategie, om daarmee de positieve impact te versterken en de negatieve impact te verminderen.

Procesoverzicht

Om de materiële thema’s vast te stellen, heeft Nederlandse Loterij de volgende fases doorlopen:

Inventariseren & prioriteren relevante onderwerpen

Nederlandse Loterij heeft de volledige lijst van onderwerpen uit de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) als basis gebruikt om te komen tot een longlist van materiële thema’s. Via een uitgebreid bureauonderzoek en interne validatie zijn de thema’s geïdentificeerd die van invloed kunnen zijn op het creëren van waarde voor Nederlandse Loterij, stakeholders in de waardeketen en de maatschappij. Hierbij is gekeken vanuit het impactperspectief en financieel perspectief en naar zowel positieve als negatieve zaken die op korte, middellange en lange termijn de waardecreatie kunnen beïnvloeden. Ook is een beeld gevormd van de ESG-thema’s die bij peers, in de sector, waardeketen en in de maatschappij spelen. Dit heeft ertoe geleid dat de lijst is aangevuld met thema’s die specifiek voor Nederlandse Loterij relevant zijn, maar niet zijn opgenomen in de ESRS 1.

Externe validatie

De externe validatie van de onderwerpen heeft plaatsgevonden onder de volgende stakeholdergroepen: externe experts, medewerkers, consumenten, aandeelhouders, RvC-leden en strategische relaties (inclusief beneficianten en retailers). Hiervoor is gebruik gemaakt van expertinterviews en een online vragenlijst. Onder externe experts, aandeelhouders, RvC-leden, medewerkers en strategische relaties zijn beide perspectieven uitgevraagd, onder consumenten alleen het impactperspectief. De verwachting is dat consumenten onvoldoende kennis en expertise hebben om te kijken vanuit het financiële perspectief.

Finaliseren shortlist en evaluatie

Op basis van de uitkomsten van de externe validatie heeft het directieteam de voorgestelde lijst met onderwerpen geëvalueerd. Voor dit rapportagejaar betekent dit dat Nederlandse Loterij de volgende onderwerpen als materieel beschouwt:

  • Verantwoord deelnemen aan kansspelen

  • Maatschappelijke betrokkenheid

  • Personeelswerving & -behoud en positieve werkcultuur

  • Tegengaan criminaliteit en illegaliteit

  • Beleidsadvisering

  • Cybersecurity en privacy

  • Verminderen milieu- en klimaatimpact

Materieel thema

Definitie

Verwijzing in het verslag

Verantwoord deelnemen aan kansspelen

Een voorbeeldrol innemen en de publieke belangen borgen in de kansspelmarkt (te weten het beschermen van consumenten, het voorkomen van kansspelverslaving en het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit gerelateerd aan kansspelen), door medewerkers en retailers hierop te trainen en consumenten goed te informeren, bewust te maken van de risico’s, maatregelen te nemen bij onmatig spelgedrag en de zorgplicht na te komen.

Verantwoord deelnemen aan kansspelen

Maatschappelijke betrokkenheid

Het tonen van betrokkenheid bij en positief bijdragen aan een gelukkige en sportieve samenleving, door middel van financiële afdrachten en het ontplooien van (niet-financiële) initiatieven en programma’s.

Maatschappelijke betrokkenheid

Personeelswerving en -behoud en positieve werkcultuur

Het aantrekken en behouden van voldoende vakkundige medewerkers door het bieden van goede arbeidsvoorwaarden, opleidings- en doorgroeimogelijkheden en te investeren in de vitaliteit van medewerkers. Daarnaast actief inzetten op en waarborgen van een veilige, diverse en inclusieve werkomgeving waar iedereen zich ongeacht zijn/haar achtergrond thuis voelt, respect en aandacht is voor elkaar, iedereen gelijk behandeld wordt en kansen krijgt, en waar medewerkers met plezier werken en trots zijn op de organisatie.

Goed werkgeverschap

Tegengaan criminaliteit & illegaliteit

Het actief voorkomen en bestrijden van alle vormen van criminaliteit en illegaliteit gerelateerd aan kansspelen van Nederlandse Loterij, corruptie, fraude, witwassen en financiering van terrorisme.

Fraude en witwassen

Cybersecurity en privacy

Waarborgen dat informatiesystemen beschermd zijn tegen uitval, digitale aanvallen, criminaliteit, terrorisme en andere dreigingen, wat essentieel is voor het beschermen van gevoelige gegevens, een betrouwbaar spelaanbod, en het behouden van vertrouwen van stakeholders.

Cybersecurity & Privacy

Verminderen klimaat- en milieu-impact

Het actief terugdringen van broeikasgasemissies, energieverbruik en materialen binnen de eigen organisatie en in de waardeketen en actief inzetten op het gebruik van duurzame energie en milieuvriendelijke, duurzame materialen en verpakkingen.

Klimaat en milieu

Beleidsadvisering

Het adviseren over beleid en wet- en regelgeving op basis van onderzoek en ervaring ten behoeve van verantwoord deelnemen aan kansspelen, verslavingspreventie en het waarborgen van de publieke belangen in de kansspelmarkt.

De wereld om ons heen

Definities van materiële thema's

Lees meer

Meer over de wereld om ons heen

Lees meer