Toevoegen aan mijn verslag

Wat onze stakeholders belangrijk vinden

Nederlandse Loterij wil een actieve en activerende rol spelen in de Nederlandse maatschappij. Wij vinden het belangrijk om hierover regelmatig in contact te zijn met onze stakeholders. Om onze maatschappelijke relevantie te versterken, willen we weten welke onderwerpen stakeholders belangrijk vinden en met welke onderwerpen Nederlandse Loterij in hun optiek de meeste impact kan hebben op de maatschappij.

Stakeholders

Onze stakeholders variëren van spelers, medewerkers, aandeelhouders en beneficianten tot de politiek, toezichthouders, verkooppunten, leveranciers en de kansspelbranche. We kunnen onze prioriteiten voor de komende jaren optimaal stellen als we rekening houden met de behoeften, meningen en verwachtingen van onze stakeholders. We voeren actief gesprekken over onderwerpen en toetsen regelmatig bij onze stakeholders of en welke veranderende opvattingen er zijn met betrekking tot specifieke onderwerpen. In de stakeholdertabel hieronder zijn de overlegmomenten met onze stakeholders in 2023 opgenomen.

Nederlandse Loterij wil een actieve en activerende rol spelen in de Nederlandse maatschappij.

Stakeholder

Vorm dialoog

Inhoud

Frequentie

Effecten dialoog op Nederlandse Loterij

Spelers/prijswinnaars

• Klantenservice
• Klantenpanels
• Klantonderzoek
• Social media
• Adviesgesprekken prijswinnaars
• Ombudsman

• Informeren over spellen en wijzigingen
• Begeleiden prijswinnaars
• Afhandeling klachten en vragen
• Onderzoek naar klanttevredenheid

• Doorlopend

• Verbetering dienstverlening
• Bijsturen en veranderen processen

Medewerkers

• Overleg met Ondernemingsraad
• Personeelsbijeenkomsten
• Intranet
• Doelen- en ontwikkelcycli
• Lijncommunicatie
• Medewerker-tevredenheidsonderzoek
• Vertrouwenspersoon

• Organisatiedoelstellingen
• Strategie en resultaten
• Missie, visie, kernwaarden, cultuur en sfeer

• Doorlopend

• Betrokken en gemotiveerde medewerkers
• Duurzaam personeelsbeleid
• Ontwikkeling medewerkers

Aandeelhouder: ministerie van Financiën

• Regulier overleg over lopende dossiers
• Aandeelhouders-vergadering

• Strategie
• Meerjarenplannen
• Begroting
• Informatie-updates
• Uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid
• Investeringen
• Responsible gaming beleid

• Elk kwartaal
• Indien daar aanleiding toe is

• Voldoen aan wet- en regelgeving
• Acteren binnen kaders beleid Staatsdeelnemingen, statuten en vergunningen

Aandeelhouder STAK Beneficianten: NOC*NSF en ALN

• Beneficiantendag
• Afdrachtmoment
• Aandeelhouders-vergadering
• Goede doelen-bijeenkomsten (Nederlands Elftal-wedstrijden)
• Update bondsdirecteuren
• Een-op-een updates

• Strategie
• Meerjarenplannen
• Begroting
• Informatie-updates
• Uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid
• Versterken onderlinge relaties
• Vaststellen gemeenschappelijk belang en doelen

• Een keer per jaar
• Doorlopend

• Besluitvorming
• Bestendigen en versterken aandeelhoudersrelatie

Ministerie van Justitie & Veiligheid

• Regulier overleg
• Ad hoc overleg

• Uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid
• Veranderingen in wet- en regelgeving

• Twee keer per jaar
• Indien daar aanleiding toe is

• Voldoen aan wet- en regelgeving
• Acteren binnen de kaders van het kansspelbeleid

Kansspelautoriteit

• Ad hoc overleg

• Toepassing van wet- en regelgeving
• Incidenten (indien relevant)

• Ad hoc overleg

• Voldoen aan wet- en regelgeving
• Anticiperen op veranderingen

Verkooppunten en -ketens

• Ketens via accountmanagement
• Overige (zelfstandige) verkooppunten via rayonmanagers
• Alle verkooppunten via brieven, e-mails, terminalberichten en trainingen

• Contractmanagement
• Verbeteren organisatie
• Verantwoord spelaanbod
• Naams- en merkbekendheid
• Klantcontact
• Commerciële acties

• Doorlopend

• Borgen van doelstellingen verantwoord spelen
• Informeren over nieuwe producten en acties
• Feedback op processen en organisatie om continu te leren en te verbeteren

Leveranciers

• Via contractmanagers en afdeling Inkoop

• Toepassing van contractuele afspraken, prestaties en innovatie

• Doorlopend

• Optimalisatie levering producten en diensten

Onze materiële thema’s

Materiële onderwerpen vertalen naar KPI’s

Het jaarverslag 2023 is geheel in lijn met de vastgestelde materiële onderwerpen ingericht, zodat we kunnen laten zien welke inspanningen Nederlandse Loterij heeft geleverd op die materiële onderwerpen. In toenemende mate kunnen we per materieel onderwerp aangeven over welke vastgestelde KPI’s we rapporteren.

Voorbereiden op de implementatie van CSRD

Vanaf boekjaar 2025 moet Nederlandse Loterij voldoen aan de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). In het laatste kwartaal van 2023 voerden we een dubbele materialiteitsanalyse uit volgens de nieuwe richtlijnen vanuit de CSRD. Gedurende dit traject bepalen we samen met interne en externe stakeholders de meest actuele materiële onderwerpen, waarover Nederlandse Loterij in toekomst zal rapporteren. De dubbele materialiteitsanalyse wordt in 2024 afgerond.

Definities van materiële thema's

Lees meer

Naar de resultaten van Nederlandse Loterij in 2023

Ontwikkeling en resultaat