Toevoegen aan mijn verslag

Fraude en witwassen

Definitie

Alles wat Nederlandse Loterij doet om het witwassen van geld, financieren van terrorisme en het moedwillig manipuleren van onze spellen te voorkomen door het monitoren van alle geldstromen, waarbij de privacy van de speler vooropstaat.

Afbakening

Alle activiteiten die wij ondernemen voortkomend uit de verplichtingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en het fraude- en anti-witwasbeleid van Nederlandse Loterij, waar ook matchfixing onder valt. Deze activiteiten focussen zich op de gedragingen van onze spelers, zowel via onze onlinekanalen als het fysieke retailkanaal.

Doelstellingen

Ons doel is dat er geen euro wordt witgewassen of op een frauduleuze wijze wordt gewonnen via de spellen van Nederlandse Loterij. Deze doelstelling nemen wij serieus en we doen er alles aan om de integriteit van onze spellen te waarborgen. Daarbij zorgen we altijd voor de juiste balans tussen de noodzakelijk te nemen maatregelen en de klantbeleving.

KPI’s

Om te monitoren of wij voldoen aan onze doelstellingen, hanteren en monitoren wij verschillende KPI’s:

  • Het aantal terugstortingen van transacties die wij niet accepteren

  • Het aantal spelers dat wij blokkeren om een Wwft-reden

  • Het percentage van uitbetaling aan onze spelers binnen zes uur

  • Klanttevredenheid op het gebied van de betaalervaring

  • Het aantal meldingen aan de Financial Intelligence Unit (FIU) voor verdachte transacties

  • Het aantal meldingen aan de Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) van de Kansspelautoriteit

Managementaanpak

De afdeling Fraud & Payments is verantwoordelijk voor de monitoring, detectie en bestrijding van illegaliteit en criminaliteit onder spelers en retailers. Verder is de afdeling verantwoordelijk voor de processen omtrent de inkomende en uitgaande betalingen van en aan onze spelers.

Nederlandse Loterij heeft een zerotolerancebeleid op het gebied van witwassen en fraude. Wij willen dat er geen enkele euro wordt witgewassen via onze spellen. Dit beleid voeren we uit met een team van vijftien specialisten, onderverdeeld in twee teams: een Know Your Customer-team (KYC) en een fraudeteam. Het KYC-team richt zich op de onboarding van nieuwe spelers van online kansspelen en het controleren van de inkomende betalingen en uitbetalingen. Het fraudeteam richt zich op het analyseren en monitoren van de spelers van online kansspelen op basis van onze risico-indicatoren.

Voortgang in 2024

In 2024 lag de focus op het bewaken en monitoren van de processen en het inbouwen van automatische controles in onze software. Fraud & Payments werkt nauw samen met de afdelingen Risk, Compliance, Klantenservice en Responsible Gaming, zodat we het kansspelbeleid integraal uitvoeren en monitoren.

Fraudepreventiesysteem

We hebben een aantal speerpunten voor het uitvoeren van het anti-witwas- en fraudebeleid. Een daarvan is het beheersen van risico’s op fraude en witwassen door gebruik van onze eigen ontwikkelde software en risicomodellen. Zo hebben we in eigen huis een fraudepreventiesysteem ontwikkeld dat fraude en witwaspraktijken realtime detecteert op basis van algoritmes. Continue optimalisatie van die software op basis van gebruikerservaringen en analyses om fraude en witwassen op te sporen zorgt ervoor dat wij operationeel onze taak goed kunnen uitvoeren. Wij houden hierbij ook altijd een positieve klantreis als uitgangspunt voor ogen.

Een van de uitdagingen voor 2024 was het verbeteren van onze methoden om fraude bij loterijspelers vroegtijdig op te sporen. Door gebruik te maken van data-analyse en patroonherkenning, hebben we nieuwe inzichten verkregen om verdachte activiteiten sneller te identificeren. Deze zetten we in 2025 verder in om onze preventieve maatregelen te verbeteren.

EK voetbal

Tijdens het EK voetbal in 2024 steeg het aantal transacties en nieuwe registraties aanzienlijk, vooral op de momenten dat het Nederlands elftal speelde. Door onze operationele processen vooraf te versterken, zijn we erin geslaagd om de grote volumes soepel af te handelen, zonder onderbrekingen in onze uitbetalingen en onboarding van nieuwe spelers.

Tijdens het EK voetbal steeg het aantal transacties en nieuwe registraties

Vrije bestedingsruimte

Ter voorbereiding op de invoering van speellimieten per 1 oktober 2024 hebben we technische aanpassingen doorgevoerd om de vrije bestedingsruimte bij onze spelers beter te kunnen identificeren. Lees meer over speellimieten in Verantwoord deelnemen aan kansspelen.

Matchfixing

Nederlandse Loterij zet in op het voorkomen van matchfixing. Met de middelen die tot onze beschikking staan, hebben we in 2024 onderzoek gedaan naar de wedpatronen van professionele sporters. Hoewel deze sporters wel mogen meedoen aan sportweddenschappen, is het voor hen niet toegestaan om in te zetten op de eigen competitie waarin deze sporter deelneemt. Door deze spelers tijdig te detecteren en te monitoren, kunnen wij in potentie matchfixing tegengaan. Wij werken hierbij samen met onze afdeling Trading. Daarnaast zijn we verbonden aan de United Lotteries for Integrity in Sports (ULIS), zodat we ook op Europees niveau signalen krijgen.

Ongebruikelijke transacties

Ongebruikelijke transacties melden we aan de FIU Nederland. In 2024 ging het om 904 meldingen op basis van objectieve indicatoren: (samengestelde) transacties van meer dan € 15.000 per dag. Daarnaast deden we 150 meldingen op basis van subjectieve indicatoren: ongebruikelijke transacties waarbij reden is om aan te nemen dat de transactie verband kan houden met illegale praktijken. Van de ongebruikelijke transacties die we hebben gemeld, heeft de FIU er in 2024 90 als verdacht gemeld. Op basis van deze terugkoppelingen blijven wij continu onze risicoanalyse aanpassen.

Uitgevoerde controles

Wedpatronen van sportweddenschappen via zowel retail als online worden 24 uur per dag gemonitord door het tradingteam van TOTO. Verdachte bewegingen op onze weddenschappen geven wij door aan de Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) van de Kansspelautoriteit, een meldpunt voor signalen van mogelijke matchfixing bij sportweddenschappen. Afgelopen jaar hebben wij één potentieel geval van matchfixing gemeld aan de SBIU.

2024

2023

Aantal FIU meldingen

1.054

1.330

Aantal SBIU meldingen

1

2

Aantal terugstortingen

46.061

39.289

Als wij gegronde verdenkingen hebben, mogen we spelers schorsen van verdere deelname aan onze spellen. Dit kan bijvoorbeeld als spelers een tweede account proberen aan te maken, maar ook als wij redenen hebben om aan te nemen dat iemand speelt met geld dat niet legitiem is verkregen. Onze analisten besluiten autonoom en onafhankelijk om spelers wel of niet te schorsen, of om nader onderzoek te doen. De cijfers hierover rapporteren we ieder kwartaal aan de Kansspelautoriteit. In 2024 schorsten we 1.006 spelers van online kansspelen vanwege Wwft-redenen.

Retail

In het retailkanaal verkopen wij onze spellen via 5.095 verkooppunten. Dagelijkse monitoring van ons retailkanaal blijft een kernelement van onze strategie om fraude te voorkomen. In 2024 hebben we onze monitoringprocessen verder geoptimaliseerd, zodat we direct kunnen inspelen op verdachte transacties en afwijkende patronen. Als er sprake lijkt van een overtreding, kijken we samen met het betreffende verkooppunt naar bijvoorbeeld beeldmateriaal, om vervolgens eventueel passende maatregelen te nemen ter bescherming van onze producten.

Data aanleveren bij Kansspelautoriteit

Alle aanbieders van online kansspelen moeten hun transactiedata delen met de Kansspelautoriteit en de Belastingdienst. Voor het aanleveren van deze data geldt een complexe set van regels waaraan voldaan moet worden. In 2024 is twee keer een nieuw datamodel uitgebracht door de Kansspelautoriteit dat tijdig is geïmplementeerd door Nederlandse Loterij. Nederlandse Loterij blijft inzetten op het efficiënt en effectief laten verlopen van deze datastroom.

Vooruitblik 2025

In 2025 leggen wij onze focus op de integratie van onze software die we gebruiken voor fraude- en witwaspreventie en -detectie met onze responsible gaming-modellen. Hiermee ontwikkelen we een integraal klantbeeld. We gebruiken data en AI voor het uitvoeren van realtime interventies om zo onze spelers nog beter te beschermen en witwassen en fraude te voorkomen.

Verder werken we in 2025 aan de versterking van het toezicht op loterijaccounts om potentiële fraudegevallen sneller te signaleren en aan te pakken.

Meer over onze impact op de maatschappij

Lees meer