Toevoegen aan mijn verslag

Begrippenlijst

Activatie

Een activatie is een campagne, evenement of interactie waardoor een merk of product meer bekendheid krijgt en waardoor we connecties opbouwen met onze spelers of medewerkers.

Agile

Agile is een manier van denken, werken en organiseren die draait om wendbaarheid. Het stelt organisaties in staat om snel en effectief in te spelen op veranderingen.

Afdracht

De wettelijke verplichting van Nederlandse Loterij om een vastgesteld percentage van de inleggelden terug te geven aan spelers en maatschappij (prijzengeld, staatskas, NOC*NSF en ALN).

ALN

Stichting Aanwending Loterijgelden Nederland, die een deel van de afdracht van Nederlandse Loterij verdeelt onder achttien maatschappelijke goede doelen.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) is het vermogen van machines en computersystemen om taken uit te voeren die normaal menselijk intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren, probleem oplossen en taalverwerking. Het gebruikt algoritmen en modellen om patronen te herkennen, voorspellingen te doen en beslissingen te nemen op basis van gegevens.

Beneficiant

Organisatie, club of instelling die vanuit de afdracht van Nederlandse Loterij financiële bijdragen ontvangt.

Compliance

Voldoen aan wet- en regelgeving in het kader van de bevordering en handhaving van de integriteit en professionaliteit van een organisatie en haar bestuurders en medewerkers, met als doel compliance-risico’s te beheersen en eventueel daaruit voortvloeiende schade te voorkomen dan wel te beperken.

Controledatabank (CDB)

De wet Kansspelen op Afstand verplicht aanbieders van kansspelen op afstand om near real time speelgegevens vast te leggen. Deze gegevens moet de aanbieder plaatsen op een afgescheiden computersysteem. Dit afgescheiden systeem noemt de wetgever de controledatabank, ofwel CDB.

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven om transparant te rapporteren over hun impact op mens, milieu en maatschappij. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Nederlandse Loterij voor het eerst volgens de CSRD rapporteert in 2026 over boekjaar 2025. De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot vereenvoudiging van de richtlijnen. In dat geval kan het zijn dat Nederlandse Loterij volgend boekjaar niet volgens de CSRD hoeft te rapporteren. 

E-learning

Online training.

ESG

ESG staat voor Environmental, Social en Governance. Het is een concept waarmee je de duurzaamheid- en maatschappelijke impact van bedrijven en organisaties kunt beoordelen. Het stimuleren van een klimaatvriendelijke en sociaal-ethische manier van ondernemen staat voorop.

European Lotteries

De overkoepelende organisatie van nationale loterijen in Europa.

European Data Protection Board (EDPB)

De EDPB is een onafhankelijk Europees orgaan dat er onder meer op toeziet dat de algemene verordening gegevensbescherming consequent wordt toegepast.

Financial Intelligence Unit (FIU)

De FIU-Nederland is op basis van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) de organisatie waar diverse meldplichtige instellingen ongebruikelijke transacties dienen te melden.

Front-end

Alles wat een gebruiker ziet op een website of in een app (de voorkant).

Gap-analyse

Door het doen van een gap-analyse vergelijk je de huidige situatie met de gewenste situatie en zo krijg je een beter beeld bij de stappen die gezet moeten worden om het doel te behalen.

Global Reporting Initiative

Het Global Reporting Initiative (GRI) is de internationale organisatie die richtlijnen voor duurzaamheidsverslaggeving opstelt.

Instantloterij

Krasloten is een instantloterij. Dit wil zeggen dat spelers direct zien of ze een prijs hebben gewonnen, omdat de trekking vooraf heeft plaatsgevonden. Eerst wordt de oplage en het prijzenpakket van een kraslot bepaald. Prijzen worden vervolgens over de oplage verdeeld en daarna worden de krasloten gedistribueerd naar de verkooppunten.

Kanalisatie

Het verplaatsen van illegale gokstromen (bijvoorbeeld op internet) naar wettelijk erkende en toegestane kansspelen.

Kansspelautoriteit (Ksa)

De Ksa is de onafhankelijke toezichthouder in Nederland die zorgdraagt voor een veilig en betrouwbaar aanbod van kansspelen.

Kernwaarden

Kernwaarden zijn de onderscheidende eigenschappen die Nederlandse Loterij cruciaal acht voor het realiseren van de missie en strategische doelen: Samen, Passie, Ondernemend, Resultaatgericht en Transparant (S.P.O.R.T.).

Pentest

Een pentest is een toets van een of meer computersystemen op kwetsbaarheden, waarbij deze kwetsbaarheden ook werkelijk gebruikt worden om in de systemen in te breken. Het doel is om de eigen systemen beter te beveiligen.

Portal

Centrale startpagina op internet.

Point-of-Sale (POS)

De Point-of-Sale (POS) is in een winkel de locatie waar de kooptransactie plaatsvindt, zoals de kassa. Point-of-Sale materiaal is promotiemateriaal wat de verkoop van onze producten ondersteunt.

Responsible gaming

Verantwoord spelen, een van de belangrijke uitgangspunten in het beleid en aanbod van Nederlandse Loterij.

SDG’s

De 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn in 2015 vastgesteld als de internationale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030.

Sports Betting Intelligence Unit (SBIU)

Een meldpunt voor signalen van mogelijke matchfixing bij kansspelen.

Stakeholder(dialoog)

Onze stakeholders zijn de partijen waarvan de belangen kunnen worden beïnvloed door de activiteiten van Nederlandse Loterij, of die zelf invloed op de belangen van Nederlandse Loterij uitoefenen. Een stakeholderdialoog is erop gericht om relevante thema’s, belangen en standpunten te bespreken tussen het bedrijf enerzijds en de meest relevante stakeholder anderzijds.

Verkoopkanaal

5.095 winkel- en verkooppunten waar de kansspelen van Nederlandse Loterij verkrijgbaar zijn.

Wet Kansspelen op Afstand (Koa)

Wet die in 2019 is aangenomen door de Eerste Kamer, gericht op het reguleren van de Nederlandse online kansspelenmarkt.

White label shop

Een white label shop is een webshop die door Nederlandse Loterij wordt opgezet en beheerd, maar zonder zichtbaar gebruik te maken van de branding van Nederlandse Loterij. In plaats daarvan kan een retailer de shop personaliseren met zijn eigen logo, kleuren en huisstijl, alsof het een eigen website is en zo onze producten aanbieden.

World Lottery Association

Internationale organisatie en wereldwijde autoriteit op het gebied van loterijen, waarvan wettelijk geautoriseerde landelijke loterijen lid zijn.