Maatschappelijke betrokkenheid
Definitie
Nederlandse Loterij draagt via haar medewerkers en partners direct en indirect bij aan een gelukkig en sportief Nederland.
Afbakening
Dit hoofdstuk gaat over het contact met onze beneficianten (aandeelhouders) en hoe we dit intern en extern uitdragen. Contact over het specifieke thema ‘verantwoord spelen’ staat nader toegelicht in ‘Verantwoord deelnemen aan kansspelen’.
Doelstellingen
Verhogen van de waardering van onze beneficianten
Versterken van de betrokkenheid van onze partners
Optimaliseren van de samenwerking bij doelgerichte projecten
Informeren van onze beneficianten en ze betrekken bij de voortgang en de strategische keuzes van Nederlandse Loterij
Het inhoudelijk versterken van onze beneficianten met specifieke kennis van Nederlandse Loterij
KPI's
Gemiddelde beneficiantwaardering van 8+
Iedere beneficiant minimaal één directiebezoek en vier accountbezoeken per jaar
Minimaal één overkoepelend beneficiantenevent en voor ieder goed doel een goede doelen-ontvangst
Minimaal twee kennissessies voor onze beneficianten
Managementaanpak
Nederlandse Loterij hecht veel waarde aan een goede samenwerking met haar beneficianten. Jaarlijks bezoeken bestuursleden en het beneficiantenteam verschillende beneficianten en bespreken we de voortgang op het jaarlijkse afdrachtevenement. Ook organiseren we kennissessies en onderhouden we regelmatig contact, onder meer via nieuwsbrieven. Onze beneficianten worden bediend door het team Sponsoring & Beneficianten. Dit team kijkt samen met de beneficianten hoe we onze gedeelde waarde kunnen optimaliseren.
Voortgang in 2024
Nederland het sportiefste land ter wereld in 2032
In 2022 zijn we als hoofdsponsor van TeamNL een tienjarige overeenkomst aangegaan met NOC*NSF. Naast de jaarlijkse afdracht investeren we hiermee op duurzame wijze in de ambities van NOC*NSF om in 2032 van Nederland het sportiefste land ter wereld te maken. We dragen bij aan deze ambitieuze sportagenda voor zowel de breedtesport als de topsport, met als belangrijkste doelen:
Nederland staat structureel in de top 10 van de internationale medaillespiegel bij de Olympische en Paralympische Spelen.
14 miljoen Nederlanders beleven wekelijks plezier aan sport.
12 miljoen Nederlanders sporten of bewegen minimaal drie keer per week.

Sportzomer 2024: bijdrage aan de sportieve ambities van Nederland
Sport bevordert zowel gezondheid als verbinding in de samenleving. Nederlandse Loterij draagt als hoofdsponsor van TeamNL bij aan de ambitie van NOC*NSF om Nederland in beweging te krijgen en in 2032 het sportiefste land ter wereld te maken. Dit houdt in dat TeamNL in de top tien van topsportlanden komt, 14 miljoen Nederlanders wekelijks sporten en 12 miljoen Nederlanders drie keer per week bewegen.
Ongekende sportzomer
Nederland beleefde een unieke sportzomer, met hoogtepunten zoals het EK voetbal, waarbij Staatsloterij en TOTO bijdroegen aan de Oranjegekte - de steun en viering door Nederlandse fans. De oranjemarsen zorgden voor saamhorigheid en trots. De Olympische Spelen waren zeer succesvol, met een zesde plek op de medaillespiegel. Bij de Paralympische Spelen eindigde TeamNL zelfs op de vierde plek.
TeamNL Huis
Nederlandse Loterij was trotse sponsor van het TeamNL Huis tijdens de Olympische Spelen in Parijs, waar sporters, familie en fans de successen vierden. Voor het eerst was er ook een Paralympisch TeamNL Huis. Het vernieuwde TeamNL Huis was de thuisbasis voor sporters en familie, en de zichtbaarheid van de prestaties tijdens de Olympische en Paralympische Spelen vergrootte de trots op TeamNL. Dit droeg bij aan de ambitie om Nederland het sportiefste land ter wereld te maken.
Betrokken bij de sport
Ook buiten de sportarena speelde Nederlandse Loterij een belangrijke rol door mensen te betrekken bij campagnes en unieke sportmomenten te delen met relaties en stakeholders. Er waren diverse promotionele acties, zoals een groot promotioneel kansspel in retail. Bovendien werden er tv-commercials uitgezonden rondom het EK en de Spelen, wat de betrokkenheid verder vergrootte.
Deze activiteiten laten zien dat Nederlandse Loterij niet alleen financieel bijdraagt, maar ook actief sport in Nederland promoot en de doelen van NOC*NSF ondersteunt.
In contact met beneficianten
We hebben de ambitie om al onze beneficianten meerdere keren per jaar te ontmoeten. Een groot gedeelte van hen proberen wij jaarlijks te bezoeken met een directieafvaardiging. Waar het kan, onderhouden we het contact via (sport)evenementen. Zo organiseren we bij thuiswedstrijden van het Nederlands elftal goede doelen-ontvangsten. We stellen plaatsen beschikbaar aan goede doelen, die zelf hun eigen achterban mogen uitnodigen: donateurs, medewerkers, onderzoekers, ambassadeurs of andere stakeholders. Zodoende hoeven deze goede doelen zelf geen middelen te besteden aan het bedanken en binden van relaties en medewerkers, en kunnen ze hun fondsen primair blijven inzetten voor bijvoorbeeld onderzoek naar het verhogen van kwaliteit van leven.
In 2024 hebben we twee goede doelen-ontvangsten georganiseerd. De eerste vond plaats tijdens de oefeninterland Nederland-Schotland op 22 maart 2024 in de Johan Cruijff ArenA. De tweede ontvangst was tijdens oefeninterland Nederland-Canada in Stadion Feijenoord op 6 juni 2024. Tijdens de goede doelen-ontvangsten nodigen we vier van onze goede doelen (beneficianten) uit. De gasten zijn donateurs, bedrijfspartners, vrijwilligers en experts waar de goede doelen dagelijks mee in contact zijn. Nederlandse Loterij benut deze avond om haar missie uit te dragen.
Informeren van beneficianten
Hoe beneficianten ons waarderen, wordt mede bepaald door onze inspanningen voor een verantwoord spelaanbod en ter voorkoming van illegaliteit en criminaliteit in onze sector. Sinds de openstelling van de online kansspelmarkt in 2021 zijn de maatschappelijke risico’s van de online kansspelen zichtbaarder geworden. In deze context is het van nog groter belang geworden om onze beneficianten goed te informeren over wat wij op het gebied van verantwoord spelen en het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit ondernemen. We geven actief informatie over de stappen die we zetten op de online kansspelmarkt. Onder meer via speciale sessies, waarin centraal staat wat wij precies doen om verantwoord spelen te bevorderen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan en waarom we dat doen. Deze sessies zijn bedoeld voor alle medewerkers van stakeholders en beneficianten. Zij ervaren dit contact als zeer waardevol. In 2024 hebben we sessies verzorgd voor de Brandwondenstichting, het Goede Doelenplatform en een overkoepelende sessie voor sportbonden.
Introductie marketingkennissessies
In 2023 zijn we gestart met kennissessies voor onze beneficianten en vanwege de vele positieve reacties hebben we deze sessies in 2024 gecontinueerd. De sessies in 2024 waren gewijd aan merken management en mobiele activaties en customer relationship management (crm). Specialistische medewerkers van Nederlandse Loterij en externe partijen deelden hun kennis over deze thema’s met onze beneficianten. Uit vragenlijsten na afloop bleek dat de bezoekers deze sessies goed hebben gewaardeerd.
Goed doen
Gedurende het hele jaar willen we als Nederlandse Loterij goed doen. We hebben de ambitie om betekenisvolle en duurzame impact te creëren die resoneert met de kernwaarden en missie van Nederlandse Loterij, met een speciale focus op sportboodschappen en maatschappelijke impact in Nederland.
Maatschappelijke impact: bijdragen aan maatschappelijke veranderingen door bewustwording en actie te stimuleren via sportgerelateerde en andere maatschappelijke campagnes. Verhoogde betrokkenheid: het creëren van diepere betrokkenheid bij onze doelgroep door hen te betrekken bij onze purpose driven- initiatieven. Organisatiegerichte doelstellingen: versterken van de reputatie van de organisatie als een maatschappelijk verantwoorde entiteit en het aantrekken van partnerschappen die onze missie ondersteunen.
Voorbeelden van initiatieven in 2024:
NLOdoet
Nederlandse Loterij levert met vrijwilligerswerk graag een bijdrage aan de samenleving. Door tijd, vaardigheden en middelen in te zetten voor liefdadigheidsorganisaties en goede doelen kunnen onze medewerkers tegemoetkomen aan lokale behoeften en een verschil maken in hun gemeenschap. Samen met 183 medewerkers hebben we op 15 maart meegedaan aan NLdoet, een initiatief van het Oranje Fonds waarbij Nederland wordt aangemoedigd om een dag vrijwilligerswerk te doen. In totaal zijn 37 organisaties geholpen door het hele land. Een kleine greep uit de klussen die medewerkers die dag hebben aangepakt: een vakantie-eiland opknappen voor mensen met een beperking, pannenkoeken bakken in een woonzorgcentrum, meehelpen om kinderkleding en speelgoed een tweede leven te geven, een heerlijke Colour Full High Tea in een revalidatiecentrum en een taalwandeling met nieuwe stadsgenoten.
Hartjesacties
Via Club Staatsloterij worden drie goede doelen in de etalage gezet met een korte omschrijving van de doelen. Abonneespelers van Staatsloterij mogen kosteloos een hartje doneren aan het goede doel van hun keuze. De stichting met de meeste hartjes ontvangt een donatie (namens de spelers) van € 12.500, de andere twee goede doelen ontvangen € 7.500. De actie vond voor het eerst plaats in januari 2024 en leverde 35.000 hartjes op. In december deelden onze abonneespelers van Staatsloterij maar liefst 92.000 hartjes uit. In totaal ontvingen zes goede doelen een donatie.
Ontvangen bedrag |
Januari |
December |
€ 12.500 |
Spierfonds |
KWF Kankerbestrijding |
€ 7.500 |
Hartstichting |
Brandwonden Stichting |
Statiegeld
Sinds 15 mei hangt bij Nederlandse Loterij boven alle statiegeldverzamelpunten een oproep om het lege blikje of flesje te doneren aan De Vakantiebank. Deze stichting maakt het mogelijk dat mensen met een laag inkomen, rond de bijstandsnorm, op vakantie kunnen. Het doel is om deze mensen een onbezorgde vakantieweek te bieden op een mooie locatie in Nederland. Met deze statiegeldactie hebben we in 2024 negen vakanties voor gezinnen kunnen financieren.
Stichting Digidromen
In 2024 hebben we besloten om Stichting Digidromen duurzaam te ondersteunen. Deze stichting zet zich in om laptops te verstrekken aan kinderen die in armoede leven in Nederland. Samen kunnen we ervoor zorgen dat elk schoolgaand kind toegang heeft tot een laptop, om de digitale kloof te overbruggen en gelijke kansen voor onderwijs en persoonlijke ontwikkeling te creëren. De laptops worden door onze eigen IT-afdeling refurbished en voorzien van nieuwe softwarepakketten. Bij de laptops hebben we ook koptelefoons geleverd.
Daarnaast levert het ook milieuvoordelen op door onze oude laptops te doneren: het verlengt de levensduur van het apparaat en zorgt voor minder elektronisch afval. In 2024 hebben we 34 laptops gedoneerd, inclusief softwarepakket.
‘Contrainer’ G-hockey Geen Smoesjes op Kampong
Speciaal voor G-hockey (hockey voor spelers met een verstandelijke handicap) is er een zeecontainer op de club geplaatst waar alle trainingsmaterialen kunnen worden opgeslagen. Op de buitenkant van de container staat onze campagne ‘Geen Smoesjes (om niet te sporten)’. Daarnaast zijn er sportattributen aan de container vastgemaakt, zoals een klimtouw, pull up rek en ringen. Hiermee kan ook rondom de container getraind worden: een ‘contrainer’.
Benefietavonden
Nederlandse Loterij heeft deelgenomen aan benefietavonden voor de volgende goede doelen: Hartstichting, Fonds Gehandicaptensport, Prinses Beatrix Spierfonds en de Mentelity Foundation.
Uitgelicht: Mentelity Foundation
De Mentelity Foundation is een initiatief van de in 2021 overleden snowboarder Bibian Mentel en heeft als doel kinderen en jongvolwassenen met een lichamelijke beperking volop aan het sporten te krijgen. Op het moment van haar overlijden was Bibian onze ambassadeur. We hebben haar beloofd dat we haar stichting voor een periode van nog minimaal vijf jaar blijven steunen.
Oliebollenactie ‘Geef een beetje geluk’
In 2024 stond de oliebollenactie in het teken van 'Geef een beetje geluk’. Een boodschap die naadloos aansluit bij het verbinden en activeren van Nederland om elkaar een beetje geluk te geven in december. Aan deze campagne hebben we voor de derde keer op rij het Kansfonds (een van onze beneficianten) gekoppeld. Op vijf locaties in Nederland heeft Staatsloterij oliebollenkramen voor een dag ’overgenomen’. Van elke oliebol die verkocht werd, is € 0,50 gedoneerd. Staatsloterij heeft deze donatie per verkochte oliebol verdubbeld met nog eens € 0,50, waardoor de totale donatie aan het Kansfonds bijna € 21.000 heeft opgeleverd. Het Kansfonds steunt hier inloophuis ’t Hemeltje voor dak- en thuislozen in Eindhoven mee.

Sponsorassets
In 2024 hebben we diverse toegangskaarten en andere middelen zoals loten van onze verschillende spelmerken beschikbaar gesteld voor bijvoorbeeld veilingen of om donateurs van goede doelen te bedanken of te werven.
Duizenden tickets bij diverse sportwedstrijden: van de TOTO KNVB Beker finale tot wedstrijden van het Nederlands elftal, de Wielerzesdaagse in Rotterdam en nog vele andere evenementen.
Diverse unieke (sport)items.
Diverse sportclinics, met ambassadeurs als Harrie Lavreysen, Jeffrey Hoogland en Paul Haarhuis.
Unieke buitenlandse VIP-experiences voor onze stakeholders gekoppeld aan door ons gesponsorde proposities.
Lotify
Sinds eind 2021 heeft Nederlandse Loterij een meerderheidsbelang in Lotify met de intentie om de kansspelmarkt te versterken en extra aandeelhouderswaarde te genereren. Lotify is een uniek, door Gaming Labs International (GLI) gecertificeerd 'Lottery as a Service'-platform dat compliance en efficiency biedt voor loterijen en promotionele kansspelen. In 2024 zijn verschillende resultaten behaald:
Met Lotify als facilitator werden op 29 januari 2024 de eerste deelnamebewijzen verkocht van crowdfundingplatform venki.
Sportverenigingen kunnen sinds 2024 deelnemen aan de nieuwe Clubloterij, een initiatief van NOC*NSF. Dit heeft extra fondsen voor deze verenigingen opgeleverd. Bovendien heeft de landelijke trekking van Clubloterij op 12 juni 2024 de naamsbekendheid van Lotify in de sportsector vergroot.
Lotify is succesvolle samenwerkingsverbanden aangegaan met goede doelen als KWF en Roparun. Bij KWF hebben vier trekkingen in totaal € 8.480.817 aan sociale impact opgeleverd (impact die niet alleen wordt gemeten in euro’s, maar vooral in positieve veranderingen in de samenleving) en bij Roparun leverden twee trekkingen samen € 826.945 op, een impact van ruim € 9 miljoen. Het gemak van het platform heeft ertoe geleid dat Roparun een meerjarig contract heeft afgesloten. Deze samenwerkingen hebben het vertrouwen in het platform versterkt als betrouwbare oplossing: digitalisering loont.
Verder stond 2024 in het teken van de vernieuwing van het backendsysteem van Lotify om de gebruiksvriendelijkheid voor goede doelen en sportverenigingen die extra fondsen willen werven te verbeteren.
Vooruitblik 2025
In 2025 zijn er mooie sportevenementen in eigen land om naar uit te kijken. Onder andere het EK schaatsen Allround & Sprint in Heerenveen, het EK indooratletiek in Apeldoorn, het EK BMX Freestyle, het EK paradressuur en als klap op de vuurpijl het WK handbal voor vrouwen in eigen land. Allemaal evenementen waar succesvolle atleten van TeamNL gaan schitteren voor een Nederlands publiek. 2025 zal mede in het teken staan van de voorbereidingen voor Milaan 2026 waar de Olympische Winterspelen plaatsvinden. Daarnaast initiëren we weer diverse initiatieven, samen met onze spelmerken, om goede doelen te ondersteunen en te promoten, bijvoorbeeld rondom het interlandvoetbal.