Toevoegen aan mijn verslag

Maatschappelijke betrokkenheid

Definitie

Nederlandse Loterij draagt via haar medewerkers en partners direct en indirect bij aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland.

Afbakening

Dit hoofdstuk gaat over het contact met onze beneficianten (aandeelhouders) en hoe we dit intern en extern uitdragen. Contact over het specifieke thema ‘verantwoord spelen’ staat nader toegelicht in ‘Verantwoord deelnemen aan kansspelen’.

Doelstellingen

  • Verhogen van de waardering van onze beneficianten

  • Versterken van de betrokkenheid van onze partners en een brug leggen tussen de sport en de gezondheidsfondsen

  • Optimaliseren van de samenwerking bij doelgerichte projecten

  • Informeren van onze beneficianten en ze betrekken bij de voortgang en de strategische keuzes van Nederlandse Loterij

  • Het inhoudelijk versterken van onze beneficianten met specifieke kennis van Nederlandse Loterij

KPI's

  • Gemiddelde beneficiantwaardering van 8+

  • Iedere beneficiant minimaal één directiebezoek en vier accountbezoeken per jaar

  • Minimaal twee overkoepelende beneficiantenevents en voor ieder goed doel een goede doelen-ontvangst

  • Minimaal twee kennissessies voor onze beneficianten

Managementaanpak

Nederlandse Loterij hecht veel waarde aan een goede samenwerking met haar beneficianten. Jaarlijks bezoeken directieleden verschillende benificianten en twee keer per jaar bespreken we de voortgang: op de Beneficiantendag én op het jaarlijkse afdrachtevenement. Ook organiseren we kennissessies en onderhouden we regelmatig contact, onder meer via nieuwsbrieven. Onze beneficianten worden bediend door het team Sponsoring & Beneficianten. Dit team kijkt samen met de beneficianten hoe we onze gedeelde waarde kunnen optimaliseren.

Voortgang in 2023

Nederland het sportiefste land ter wereld in 2032

In 2022 zijn we als hoofdsponsor van TeamNL een tienjarige overeenkomst aangegaan met NOC*NSF. Naast de jaarlijkse afdracht investeren we hiermee op duurzame wijze in de ambities van NOC*NSF om in 2032 van Nederland het sportiefste land ter wereld te maken. We dragen bij aan deze ambitieuze sportagenda voor zowel de breedtesport als de topsport, met als belangrijkste doelen:

  • Nederland staat structureel in de top 10 van de internationale medaillespiegel bij de Olympische en Paralympische Spelen.

  • 14 miljoen Nederlanders beleven wekelijks plezier aan sport.

  • 12 miljoen Nederlanders sporten of bewegen minimaal drie keer per week.

In contact met beneficianten

We hebben de ambitie om al onze beneficianten meerdere keren per jaar te ontmoeten. Een groot gedeelte van hen proberen wij jaarlijks te bezoeken met een directieafvaardiging. Waar het kan, onderhouden we het contact via (sport)evenementen. Zo organiseren we bij alle thuiswedstrijden van het Nederlands elftal goede doelen-ontvangsten. We stellen plaatsen beschikbaar aan goede doelen, die zelf hun eigen achterban mogen uitnodigen: donateurs, medewerkers, onderzoekers, ambassadeurs of andere stakeholders. Zodoende hoeven deze goede doelen zelf geen middelen te besteden aan het bedanken en binden van relaties en medewerkers, en kunnen ze hun fondsen primair blijven inzetten voor bijvoorbeeld onderzoek naar het verhogen van kwaliteit van leven.

Informeren van beneficianten

Hoe beneficianten ons waarderen, wordt mede bepaald door onze activiteiten rondom een verantwoord spelaanbod en ter voorkoming van illegaliteit en criminaliteit in onze sector. De openstelling van de online kansspelmarkt in 2021 heeft geleid tot meer zichtbaarheid en bewustwording van de maatschappelijke risico’s van de online kansspelindustrie. Onze beneficianten voelen de mediadruk  over dit onderwerp op Nederlandse Loterij in het algemeen en TOTO in het bijzonder en worden ook aangesproken door de buitenwereld op hun partnership met ons. Ze hebben hierin een eigen specifieke positie die per beneficiant verschilt.

Het is dus belangrijk om onze beneficianten goed te informeren over wat wij op het gebied van verantwoord spelen en het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit ondernemen. We geven actief informatie over de stappen die we zetten op de online kansspelmarkt. Onder meer met nieuwsbrieven en speciale sessies, waarin centraal staat wat wij precies doen om verantwoord spelen te bevorderen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan en waarom we dat doen. Deze sessies zijn bedoeld voor alle medewerkers van stakeholders en beneficianten. Zij ervaren dit contact als zeer waardevol.

Introductie kennissessies

In 2023 zijn we gestart met kennissessies voor onze beneficianten. De eerste sessies gingen over Artificial Intelligence (AI) en sociale media. Specialistische medewerkers van Nederlandse Loterij en externe partijen deelden hun kennis over deze thema’s met onze beneficianten. Deze sessies werden zeer hoog gewaardeerd door de bezoekers.

Inspirerende Beneficiantendag

In oktober hielden we tijdens de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland-Frankrijk onze Beneficiantendag in de Johan Cruijff Arena. We gaven een update over onze organisatie en deden inspiratie op met een indrukwekkende presentatie van fotograaf Jimmy Nelson. Peter Heerschop nam ons op humoristische wijze mee door het sportjaar en Ronald de Boer gaf een treffende voorbeschouwing op de wedstrijd.

Mooie sportmomenten

In 2023 hebben we weer kunnen genieten van fantastische prestaties van sporters die TeamNL vertegenwoordigen. Met meer dan 250 podiumplaatsen op EK’s en WK’s en bijzondere momenten zoals het goud van Mathieu van der Poel bij het WK wielrennen op de weg.

In Nederland hadden we met onder meer het EK wielrennen, WK zeilen en de Europese paralympische kampioenschappen weer mooie grote internationale sportevenementen. Deze evenementen heeft Nederlandse Loterij gesponsord. Met Staatsloterij lanceerden we rond het WK vrouwenvoetbal in Australië en Nieuw-Zeeland een grote supportcampagne, die de nadruk legde op de eigen kracht van het vrouwenvoetbal.

Lotify

Sinds eind 2021 heeft Nederlandse Loterij een meerderheidsbelang in Lotify. Lotify biedt een totaaloplossing voor het organiseren van loterijen bedoeld voor fondsenwerving en promotionele kansspelen voor het genereren van leads. Het bedrijf faciliteert alles op het gebied van wet- en regelgeving, techniek, uitgifte van lotnummers, loterijtrekking, deelnemerscommunicatie, incasso’s en uitbetalingen. Dankzij de samenwerking met Lotify kunnen wij onze beneficianten ondersteunen in het versterken van de band met hun leden en bij het genereren van extra inkomsten. Bovendien dragen we op deze manier bij aan de regulering van lokale initiatieven, zoals een clubloterij of een loterij naar aanleiding van een jubileum. Dit past bij onze rol als uitvoerder van het Nederlandse kansspelbeleid.

Lotify is er niet alleen voor grote partijen, maar ook voor amateurclubs en kleinere goede doelen. Om sociale impact te kunnen realiseren, heeft Lotify met een team van ontwikkelaars een innovatief platform gebouwd. Klanten kunnen hiermee een eigen sociale loterij of promotioneel kansspel organiseren. Verder werken we regelmatig aan nieuwe features voor klanten, zoals nieuwe vormen van acties. Sinds 2022 bieden we via Lotify ook marketingondersteuning aan klanten die behoefte hebben aan hulp bij strategie of de menskracht niet in huis hebben.

Focuspunten Lotify 2023

  • Het organiseren van succesvolle fondsenwervende loterijen en promotionele kansspelen met organisaties als KWF, Matchis, de Bibian Mentel Foundation, Fonds Gehandicaptensport, PSV, de Maag Lever Darm Stichting, MIND Us, het Erasmus MC en Stichting Zonnebloem.

  • De optimalisatie van het Lotifyplatform om veilige en wettelijk correct uitgevoerde promotionele kansspelen aan te bieden in abonnementsvorm aan goede doelen en sportverenigingen. Voorbereiding van nieuwe overkoepelende concepten voor het maatschappelijk middenveld.

Vooruitblik 2024

2024 belooft een interessant sportjaar te worden. Voor Nederlandse Loterij zijn er veel aanknopingspunten om op een positieve manier de aandacht op zich te vestigen. We starten het winterseizoen met het WK shorttrack in Rotterdam, waar Nederlandse Loterij hoofdsponsor van is. Daarnaast hebben we  verschillende Olympische kwalificatietoernooien en het EK baanwielrennen in Apeldoorn waar we partner van zijn. In juni begint het EK voetbal in Duitsland, waar we met onze merken Staatsloterij en TOTO actief op inhaken. De maanden juli tot en met september staan in het teken van de Olympische en Paralympische Spelen, waar Nederlandse Loterij als hoofdsponsor van TeamNL en het TeamNL-huis een rol zal vervullen. Kortom, het is een drukbezette sportkalender met grote evenementen dicht bij huis, waar Nederlandse Loterij als sponsor aandacht kan geven aan de sport.

Een van onze doelen is dat 12 miljoen Nederlanders minimaal drie keer per week sporten of bewegen.

Het vertrouwen van consumenten

Lees meer

Naar de resultaten van Nederlandse Loterij in 2023

Ontwikkeling en resultaat