Supporter van kansen
Nederlandse Loterij wil de leidende kansspelorganisatie in Nederland zijn en blijven, zowel in maatschappelijk als commercieel opzicht. Onze missie leidt tot vijf strategische doelstellingen. In 2024 boekten we belangrijke voortgang bij het bereiken van deze doelen. Onze vijf hoofddoelstellingen voor 2024 waren:
1. Nederlandse Loterij is voorloper en hét voorbeeld in de kansspelmarkt in verantwoord en betrouwbaar kansspelaanbod
Nederlandse Loterij is betrouwbaar en verantwoord, acteert open en transparant, zorgt voor en beschermt de speler. Nederlandse Loterij is een excellente uitvoerder van het kansspelbeleid en voorloper in de wereld van kansspelen. Wij zijn trots lid van European Lotteries en wij anticiperen, onder andere via onze deelname in de branchevereniging voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK), op verbeteringen in maatregelen en beleid en wij delen praktijkkennis met beleidsbepalers, maatschappelijke partners en de wetenschap. Het perspectief van verantwoord spelen is leidend in het denken en doen van Nederlandse Loterij. Lees meer in ‘Verantwoord deelnemen aan kansspelen’.
Nederlandse Loterij heeft een actieve bijdrage geleverd aan het debat over nieuwe regelgeving, zoals in het hoofdstuk Trends en ontwikkelingen staat beschreven, en heeft daarnaast bovenwettelijke maatregelen geïmplementeerd om de speler zo optimaal mogelijk te beschermen. Hiermee neemt Nederlandse Loterij een leidende positie binnen de sector in.
Voortgang in 2024:
Nederlandse Loterij werkt voortdurend aan het versterken van de consumentenbescherming en het voorkomen van kansspelverslaving, illegaliteit en criminaliteit.
De mogelijkheden om spelers te informeren over hun speelgedrag zijn het afgelopen jaar uitgebreid; pop-ups worden ingezet wanneer speelgedrag afwijkend is en de mogelijkheden om real-time te interveniëren zijn uitgebreid.
Systemen om verantwoord speelgedrag te monitoren en illegaliteit en criminaliteit te voorkomen zijn verder geoptimaliseerd. Deze systemen ondersteunen onze analisten bij hun dagelijkse processen van preventie, detectie en interventie.
Waar nodig hebben we onze processen aangepast en geoptimaliseerd met het oog op de invoering van de nieuwe regelgeving rondom speellimieten per 1 oktober 2024.
Nederlandse Loterij handhaafde bovenwettelijke maatregelen binnen online kansspelen, waaronder het niet toestaan van spelen met geleend geld via creditcards bij TOTO Sport en TOTO Casino. Daarnaast werden nieuwe bovenwettelijke maatregelen toegevoegd in 2024. Zo zijn er aangescherpte maximale verlieslimieten voor jongvolwassenen vastgesteld.
We voerden diverse onderzoeken uit ten aanzien van verantwoord spelen: onderzoek in samenwerking met Universiteit Tilburg naar gebruik van chatbots, neuromarketingonderzoek om meer inzicht te krijgen in gebruikerservaring van de verantwoord spelen-omgeving in Mijn TOTO en kwalitatief onderzoek naar perceptie van speellimieten.
Tijdens het EK voetbal werd een grootschalige responsible gaming-campagne gelanceerd voor TOTO Winkel genaamd Tante Bets. Als beschermvrouwe roept Tante Bets spelers op om met kleine bedragen te spelen, met geld dat gemist kan worden en om niet ongecontroleerd te proberen verliezen terug te winnen.
In retail heeft Nederlandse Loterij samen met onze partners stappen gezet in het naleven van de Gedragscode Verkooppunten rondom verantwoord verkopen in de winkel. Dit heeft ervoor gezorgd dat er ten opzichte van 2023 minder waarschuwingen zijn uitgedeeld aan retailers.

2. Nederlandse Loterij maakt maatschappelijke impact wat resulteert in een betrokken imago en aantrekkingskracht van de organisatie
Nederlandse Loterij maakt aantoonbare maatschappelijke impact door direct bij te dragen aan een gelukkig en sportief Nederland. 2024 was een succesvol sportjaar. Allereerst konden we genieten van het EK voetbal en vervolgens vonden in Parijs de Olympische en Paralympische Spelen plaats met mooie resultaten: een olympisch medaillerecord en op beide toernooien een record op de medaillespiegel. Nederlandse Loterij liet Nederland als trotse hoofdsponsor van TeamNL en het TeamNL Huis genieten van topsport. Hiermee hebben we bijgedragen om een nieuwe generatie sporters te inspireren aan breedte- of topsport te gaan doen.
Voortgang in 2024:
Nederlandse Loterij werkte met verschillende partners aan maatschappelijke impact op diverse terreinen.
Het Nederlands voetbalelftal beleefde met een halvefinaleplaats een geweldig Europees Kampioenschap, waarin Staatsloterij en TOTO als trotse sponsors van de KNVB het team ondersteunden met inspirerende campagnes en acties.
2024 was een memorabele sportzomer met geweldige prestaties van de TeamNL Olympische en Paralympische sportploegen. Nederlandse Loterij is hoofdsponsor van TeamNL en activeerde via het TeamNL Huis - als thuisbasis voor sportminnend Nederland - onze nationale trots om het meest sportieve land ter wereld te zijn.
Om de band met onze beneficianten te versterken organiseerden we meerdere ontmoetingsmomenten en een goede doelen-ontvangst. Ook organiseerden we diverse sessies bij beneficianten om toe te lichten hoe wij uitvoering geven aan het kansspelbeleid.
Nederlandse Loterij deed in 2024 met 183 enthousiaste collega’s op 37 verschillende locaties mee aan de vrijwilligersactie NLdoet, van het Oranje Fonds, onder het motto ‘NLOdoet’.
Nederlandse Loterij steunde diverse maatschappelijke organisaties met verschillende acties waaronder De Vakantiebank, Stichting DigiDromen, Stichting Het Vergeten Kind, Fonds Gehandicaptensport en de Bibian Mentel Foundation.
Nederlandse Loterij start samen met partners Rockstart en NOC*NSF de Sports Innovation League. Lees meer in ‘De wereld om ons heen’.

Met haar deelneming in Lotify droeg Nederlandse Loterij bij aan fondsenwerving voor het maatschappelijk middenveld
In 2024 is het systeem van het Lotify-platform verder verbeterd zodat goede doelen en sportverenigingen het platform nóg gemakkelijker kunnen gebruiken.
Ook dit jaar werden weer succesvolle fondsenwervende loterijen en promotionele kansspelen georganiseerd voor organisaties als KWF Kankerbestrijding en Roparun.
Lotify faciliteerde de Clubloterij van NOC*NSF, een loterijconcept waarmee sportbonden en -verenigingen fondsen kunnen werven. Dit initiatief heeft mede bijgedragen aan het vergroten van de naamsbekendheid van Lotify in de sportsector.
Lotify was facilitator van de pilot venki. Dit is een innovatief loterijconcept waarbij de opbrengst van verkochte loten ten goede komt aan goede doelen. Dit concept combineert loterijspelen met crowdfunding. Dit loterijconcept zorgt voor extra fondsen voor goede doelen en vergroot de maatschappelijke bijdrage van Nederlandse Loterij.
3. Nederlandse Loterij is marktleider in de loterijmarkt
Nederlandse Loterij bouwt voortdurend aan sterke merken en biedt een relevant en aantrekkelijk productportfolio voor de speler. Dit productportfolio is gebaseerd op de behoeften van de consument. Ook keren de prijzenloterijen van Nederlandse Loterij de meeste prijzen uit, zowel in prijzengeld als in aantal prijzen. Hiermee werken wij toe naar het grootste aandeel in de loterijmarkt en het maximaliseren van de kanalisatiegraad.
Om dit te verwezenlijken introduceerden we in 2024 onder andere vernieuwingen bij Miljoenenspel, Staatsloterij en Krasloten. In de paragraaf ‘Voortgang 2024’ hierna lichten we deze vernieuwingen verder toe.
Voortgang in 2024:
Nederlandse Loterij bouwde verder aan een duurzaam en toekomstbestendig portfolio van loterijspelmerken, en een verantwoord en aantrekkelijk spelaanbod.
Staatsloterij voegde de XL-optie toe aan de Koningsdag en Droomsalaristrekkingen zodat klanten ook op deze trekkingen kunnen profiteren van extra kansen op geluk.
Naast Staatsloterij werd Miljoenenspel dit jaar herzien tot een nieuwe propositie: 'de grootste kans om miljonair te worden voor slechts 1 euro'. Bij de herintroductie werden spelers eveneens in staat gesteld om abonnee te worden en het spel in het winkelkanaal te spelen. Daarnaast werd een app gelanceerd voor Miljoenenspel.
Voor het merk Krasloten werd een Krasloten Scanner geïntroduceerd met een spaarprogramma waarmee spelers punten kunnen sparen door loten te scannen. Spelers waarderen de scanner: meer dan 1,6 miljoen loten werden gescand in 2024.
Lotto vierde haar 50-jarig bestaan met een aantal mooie campagnes en acties voor onze spelers. Daarnaast werd een nieuwe trekkingsmachine in gebruik genomen.
Voor het merk Eurojackpot werd een volledig nieuwe campagne ontwikkeld genaamd ‘Winner Man’. Als onderdeel van de campagne is een officieel partnership opgericht met MOJO voor onder andere Pinkpop en Bospop.
We hebben de functionaliteit van onze producten verbeterd, onder andere door het mogelijk te maken om direct na het afsluiten van een abonnement te kunnen meespelen.
We hebben een nieuw Nederlandse Loterij-portaal en een 'Mijn Staatsloterij'-omgeving gelanceerd. De apps van onze spelmerken zijn hiermee beter op elkaar afgestemd, wat zorgt voor meer herkenbaarheid voor onze spelers.
Bij onder andere Albert Heijn en Hoogvliet zijn pilots uitgevoerd om het Staatsloterij-spelaanbod in e-commerceplatformen te ontsluiten. Hiermee wordt het onder andere ook digitaal gemakkelijker om een lot cadeau te doen.
4. Nederlandse Loterij is een leider in de markt van online kansspelen met een verantwoord aanbod
Met een verantwoord en aantrekkelijk aanbod in online kansspelen draagt Nederlandse Loterij bij aan de kanalisatiedoelstelling van de Kansspelautoriteit om minimaal 80 procent van de online kansspelspelers te laten spelen bij vergunde aanbieders. Dit doen wij door met TOTO Casino en TOTO Sport minimaal gelijkwaardig te zijn aan de concurrentie op gebied van product- en dienstenbeleving, en daarnaast door specifieke aandacht te hebben voor de invulling van onze zorgplicht, waarbij we verder gaan dan het wettelijk minimum. Enerzijds heeft deze aanpak geleid tot groei in netto-omzet en spelersaantallen, anderzijds is TOTO Casino uitgeroepen tot het meest verantwoorde online casino van 2024. Een mooie waardering van vakgenoten en publiek voor een aantrekkelijk én verantwoord aanbod van online spellen.
Voortgang in 2024:
Nederlandse Loterij heeft in 2024 haar aanbod van online kansspelen verder versterkt. Bij deze versterking was het oogpunt van een verantwoord spelaanbod altijd leidend.
Net als voorgaande jaren is ook in 2024 gewerkt aan het realiseren van een verantwoord spelaanbod. Zo zijn voor TOTO Online hulpmiddelen voor verantwoord spelen verbeterd op het gebied van zelfuitsluiting, verlieslimieten en informatie over het speelgedrag per sessie. Deze, maar ook overige initiatieven die hebben bijgedragen aan een verantwoord spelaanbod, worden onder de eerste strategische doelstelling benoemd.
Naast de belangrijke initiatieven die hebben bijgedragen aan het realiseren van verantwoord aanbod zijn er ook diverse campagnes uitgevoerd met als hoofdthema ‘verantwoord spelen’. Voorbeeld hiervan is de Rugdekking-campagne ‘Praat ook eens over je verlies’.
Bingo is toegevoegd aan het spelaanbod van Winnitt. Door deze toevoeging ontwikkelen wij niet alleen ons spelaanbod op zorgvuldige wijze, ook levert dit een belangrijke bijdrage aan de kanalisatiegraad. In 2024 is immers de toenmalig marktleider in Bingo – Tombola – gestopt met het aanbieden van Bingo. Als gevolg hiervan hebben wij ook een aantal nieuwe collega’s kunnen verwelkomen met specifieke kennis binnen dit domein.
TOTO heeft doorlopend gewerkt aan de optimalisatie van haar productaanbod. Afgelopen jaar lanceerden we eigen TOTO slots, die direct een top 20-positie wist te verwerven in de lijst van populairste spellen.
De TOTO-portal en de websites zijn vernieuwd om een betere spelerservaring te bieden, onder andere ook in snelheid, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
We hebben TOTO Casino-apps ontwikkeld voor zowel iOS als Android. Functies van het webplatform zijn zoveel mogelijk hergebruikt om de speler een omnichannel speelervaring te bieden.
Er is voor TOTO Sport een nieuw front-end prototype ontwikkeld en uitgerold; deze front-end biedt onze spelers een betere gebruikerservaring.
Tot slot is de front-end van het systeem dat sportweddenschappen faciliteert vernieuwd.
5. Nederlandse Loterij realiseert duurzame groei in afdracht voor een gelukkig en sportief Nederland
Nederlandse Loterij versterkt haar maatschappelijke positionering met afdrachten voor een gelukkig en sportief Nederland. Met verbeterde inzichten in winstgevendheid en effectiviteit van (marketing)investeringen realiseert Nederlandse Loterij een zo efficiënt mogelijke operatie. De ambitie voor een duurzame en consistente groei van de afdrachten blijft onverminderd overeind. Het risicoprofiel voor het behalen van deze doelstelling neemt echter toe door toenemende concurrentie, beperkende wet- en regelgeving, toename van belastingdruk en overige externe marktonwikkelingen, zoals beperkingen op de inzet van commerciële en marketingmiddelen.
Alle initiatieven die worden ondernomen om onze strategische doelen te verwezenlijken dragen direct of indirect bij aan duurzame groei in afdracht voor een gelukkig en sportief Nederland. Oftewel, de voortgang op de reeds benoemde strategische doelen draagt bij aan duurzame groei in afdracht. Dit wordt aangevuld met een robuust portfolio aan strategische projecten en programma’s. Via strategische projecten en programma’s wordt ingezet op veranderingen waar de hele organisatie profijt van heeft. Denk hierbij aan het slim inzetten van AI en het moderniseren van onze verkoopmethoden in specifieke kanalen.
Lees meer hoe de voortgang op de reeds benoemde strategische doelen en strategische projecten heeft bijgedragen aan onze afdracht en resultaat in ‘Duurzame groei in afdracht en resultaat’.
Vooruitblik 2025
In 2024 werkte Nederlandse Loterij aan een actualisering van de strategie voor de periode 2025-2028. Door diverse disciplines, ervaringen en de expertises van ruim 75 collega's intern samen te brengen en te voeden met inspiratie van buiten, is een nieuw perspectief gedefinieerd voor 2028 waar wij als organisatie voor staan. Dit resulteert in een aanscherping van de missie, visie en een set aan heldere strategische doelstellingen.
2024 kan daarmee gezien worden als het jaar van overgang waarin resultaten werden geboekt die de organisatie in staat stellen om optimaal invulling te geven aan de geactualiseerde strategie. Dit is belangrijk omdat er tal van impactvolle ontwikkelingen op ons afkomen. Vanuit een robuuste organisatie en een heldere strategie reageren wij op adequate wijze op deze ontwikkelingen. Binnen deze strategie is er nadrukkelijke aandacht voor verzwaring en verdere aanscherping, waaronder de verhoging van de kansspelbelasting, van beleid en wet- en regelgeving. Dit is het gevolg van diverse lopende evaluaties en onderzoeken naar de kansspelmarkt.
Veranderende wet- en regelgeving: nieuwe beleidsvisie en uitkomsten evaluatie Wet Kansspelen op afstand
Eind 2024 is de evaluatie van de Wet Kansspelen op afstand (Wet Koa) afgerond. De uitkomsten daarvan leiden waarschijnlijk tot verdere aanscherping van beleidsregels en wet- en regelgeving in de toekomst. Eerder heeft de bewindspersoon verantwoordelijk voor het kansspelbeleid in voortgangsbrieven aangekondigd dat er één grootschalig wetswijzigingstraject (inclusief beleidsregels) verwacht wordt. Kansspelaanbieders moeten zich hieraan aanpassen. We zetten in op verbreden van het zorgpad en het verrijken van ons klantbeeld, al dan niet via sterke nieuwe partners, om onze zorgplichtaanpak verder te optimaliseren. Een stevige invulling van de zorgplicht wordt door beleid, wet- en regelgeving relevanter, en is wat ons betreft het bestaansrecht als aanbieder in de kansspelmarkt. Nederlandse Loterij is hier met haar positionering al sterk op voorgesorteerd: wij zijn leidend hierin. Het aanscherpen van beleid, wet- en regelgeving kan op termijn leiden tot verdere consolidatie in de Nederlandse (online) kansspelmarkt.