Toevoegen aan mijn verslag

Waar heel Nederland wint

Nederlandse Loterij wil de leidende kansspelorganisatie in Nederland zijn en blijven, zowel in maatschappelijk als commercieel opzicht. Onze missie leidt tot vijf strategische doelstellingen. In 2023 boekten we belangrijke voortgang bij het bereiken van deze doelen.

Missie

Nederlandse Loterij draagt met haar prijzen en afdracht bij aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Zo maken we elke dag veel spelers blij met geldprijzen. En nadat de prijzen zijn uitgedeeld, geven we wat overblijft aan de Nederlandse samenleving: via het ministerie van Financiën aan de Staat der Nederlanden, aan NOC*NSF en aan achttien goede doelen via Stichting Aanwending Loterijgelden Nederland.

Visie

Onder kansspelorganisaties in Nederland is Nederlandse Loterij met haar sterke merken de betrouwbare nummer één. Wij bieden spelers een optimale klantervaring met prijzenloterijen, sportweddenschappen en online kansspelen. Wij zijn de kansspelexpert en zetten ons in voor verantwoord spelen.

Onze strategische doelstellingen

In 2023 scherpten we onze vijf strategische doelstellingen aan. De ontwikkelingen in de kansspelmarkt toonden eens te meer het strategische belang aan van het aanbieden van een verantwoord en betrouwbaar kansspelaanbod. Het robuuster maken en versterken van de uitvoering van het kansspelbeleid en de invulling van de zorgplicht staan centraal bij de uitvoering van onze strategie. Het draagvlak voor onze organisatie hangt samen met de perceptie van Nederlandse Loterij bij stakeholders, klanten en de maatschappij in het algemeen. De doorontwikkeling naar een breder kansspelaanbod heeft invloed op het aanzien van de organisatie en op de ruimte om onze maatschappelijke impact zichtbaar te maken. Dit vraagt om aandacht, want maatschappelijke acceptatie is van belang om ook commercieel goed te kunnen presteren.

Voor alle strategische doelstellingen hebben we doelstellingen gedefinieerd die we door het jaar heen monitoren en periodiek evalueren. Op die manier controleren en beheersen we de voortgang hiervan. Onze vijf hoofddoelstellingen zijn:

1. Nederlandse Loterij is thought leader en hét voorbeeld in de kansspelmarkt in verantwoord en betrouwbaar kansspelaanbod.

Nederlandse Loterij is betrouwbaar en verantwoord, acteert open en transparant, zorgt voor en beschermt de speler. Nederlandse Loterij is een excellente uitvoerder van het kansspelbeleid en voorloper in de wereld van kansspelen. Wij anticiperen, onder andere via onze deelname in de branchevereniging voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK), op verbeteringen in maatregelen en beleid en wij delen praktijkkennis met beleidsbepalers, maatschappelijke partners en de wetenschap. De conclusies en aanbevelingen van de relevante onderzoeken van onder meer de Kansspelautoriteit en de Nationaal Rapporteur Verslavingen gaven aanleiding om ons eigen beleid te toetsen en verder aan te scherpen. Binnen deze kaders streven wij naar het invullen van een voorbeeldrol in de sector, bijvoorbeeld door het verder versterken van onze kennis, expertise en kwaliteiten en een set aan bovenwettelijke maatregelen.

2. Nederlandse Loterij maakt maatschappelijke impact wat resulteert in een betrokken maatschappelijk imago en aantrekkingskracht van de organisatie.

Nederlandse Loterij maakt aantoonbare maatschappelijke impact door direct bij te dragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Afgelopen jaar lieten wij door een onafhankelijke partij in kaart brengen wat de maatschappelijke impact van onze afdracht is. Hieruit bleek onder andere dat onze afdracht aan beneficianten in de breedtesport en goede doelen leidt tot meer maatschappelijke waarde en meer werkgelegenheid.

Op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is ons beleid in ontwikkeling. Diverse maatregelen zijn afgelopen jaar geïmplementeerd en we hebben ons aangesloten bij belangrijke initiatieven zoals het Scientific Based Target Initiative (SBTI) en het Charter Diversiteit van de Sociaal Economische Raad (SER).

Op het vlak van medewerkerswaardering is Nederlandse Loterij erkend met de World-class Workplace award 2022-2023 in de categorie Financial Services. Als trotse partner van Impact Matters vergroten we onze maatschappelijke impact met bijdragen aan kennis en expertise bij goede doelen. Ten slotte dragen we onze maatschappelijke boodschap breed uit met onze ambassadeurs en onze betrokkenheid bij TeamNL.

3. Nederlandse Loterij is marktleider in de loterijmarkt

Nederlandse Loterij bouwt voortdurend aan sterke merken en biedt het meest relevante productportfolio voor de speler. We werken toe naar het grootste aandeel in de loterijmarkt. Op basis van onze kennis van de loterijmarkt biedt Nederlandse Loterij producten voor zeer brede consumentenbehoeften, met een hoge kanalisatiegraad. We blijven de productportfolio vernieuwen en verbeteren om ons aanbod nog meer verantwoord en aantrekkelijker te maken voor onze klanten. Zo introduceerden we in 2023 verbeteringen bij Staatsloterij, het Eurojackpot-poulespel in retail, het Wenslot en een nieuwe Decemberkalender voor Krasloten. Met prijzenloterijen keert Nederlandse Loterij altijd de meeste prijzen uit, in hoeveelheid geld en in aantal prijzen.

4. Nederlandse Loterij is een leider in de markt van online kansspelen met een verantwoord aanbod

Nederlandse Loterij draagt bij aan de kanalisatiedoelstelling: het is de bedoeling minimaal 80 procent van de online kansspelspelers te laten spelen bij vergunde aanbieders. Nederlandse Loterij heeft het hoogste aantal actieve spelers in de online kansspelmarkt. Met TOTO Casino en TOTO Sport wil Nederlandse Loterij minimaal gelijkwaardig zijn aan de concurrentie in product- en dienstenbeleving. Om in te spelen op de brede consumentenbehoefte, hebben we Winnitt toegevoegd aan ons merkenportfolio. Winnitt verbreedt het aanbod met nieuwe spelvormen en kenmerkt zich onder meer door lagere inzet en inzetfrequentie.

Met onze werkwijze, vastgelegd in een uitgebreid Verslavingspreventiebeleid voor verantwoord spelen, beschermen we spelers bij dreigend controleverlies. Ook in het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit lopen we voorop. Daarnaast investeren we actief in preventie van risicovol speelgedrag. Dit doen we onder andere met ons TOTO Rugdekking-programma en met het uitbreiden van hulpmiddelen bij verantwoord spelen.

5. Nederlandse Loterij realiseert duurzame groei in afdracht voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland

Nederlandse Loterij versterkt haar maatschappelijke positionering met afdrachten voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Met een risicobewuste houding en verbeterde inzichten in winstgevendheid en effectiviteit van (marketing)investeringen realiseert Nederlandse Loterij een zo efficiënt mogelijke operatie. De ambitie voor een duurzame en consistente groei van de afdrachten blijft onverminderd overeind. Het risicoprofiel voor het behalen van deze doelstelling neemt echter significant toe door toenemende concurrentie, beperkende wet- en regelgeving  en overige externe marktonwikkelingen (zoals beleidsmatige matiging van inzet van commerciële en marketing middelen).

Economische en maatschappelijke impact van onze afdracht

Afgelopen jaar lieten wij door een onafhankelijk onderzoeksbureau in kaart brengen wat de maatschappelijke en economische effecten van onze afdracht waren. Dit onderzoek ging over het volledige jaar 2022 en is in september 2023 gepubliceerd. In dit onderzoek zijn de effecten voor alle beneficianten van Nederlandse Loterij onderzocht. Met het geld vanuit Nederlandse Loterij zijn onder andere topsportprogramma’s gefaciliteerd en sportverenigingen en goede doelen op het gebied van gezondheid, sociaal domein en cultuur ondersteund. Dit had tal van positieve effecten. Investeren in breedtesport draagt bijvoorbeeld bij aan fysieke en mentale gezondheid. Het versterkt ook de sociale samenhang, omdat sporten mensen de kans geeft om andere mensen te ontmoeten. Bovendien zijn sportende mensen productiever en minder vaak ziek.

Voor een deel van onze afdrachten kunnen we de ‘Social Return on Investment’ (SROI) berekenen. Zo heeft de afdracht van Nederlandse Loterij van € 28,9 miljoen aan de breedtesport een effect ter waarde van € 56,2 miljoen, wat een SROI van 1,9 oplevert. Voor de afdrachten aan goede doelen is een SROI berekend van 1,8 tot 3,3. Met andere woorden: elke euro die in 2022 door Nederlandse Loterij is afgedragen, leidt tot maatschappelijke baten van € 1,80 tot € 3,30. De maatschappelijke waarde van onze afdracht aan topsport is lastiger te berekenen. Vaststaat dat veel burgers inspiratie ontlenen aan prestaties in de topsport, naast gevoelens van trots en verbondenheid. Met een aandeel van 33 procent in de totale topsporttoekenningen van NOC*NSF dragen wij hieraan bij. Onze afdrachten hebben ook positieve werkgelegenheidseffecten. Naar schatting hebben ze direct en indirect bijgedragen aan werk voor 3.610 mensen in bijvoorbeeld sponsoring, retail, sport en de zorg. Sommige andere waardevolle effecten zijn niet in euro’s of werkgelegenheid uit te drukken, zoals vergroting van sociaal kapitaal en verbetering van mentaal welzijn. In de volgende figuur staat alles in één overzicht. 

Evaluatie aandeelhouderschap Nederlandse Loterij

Het kabinet heeft in 2023 het aandeelhouderschap van de Staat in Nederlandse Loterij geëvalueerd en diverse toekomstopties verkend. Er is onder andere onderzocht of een deelneming nog steeds het juiste instrument is om een bijdrage te leveren aan de borging van publieke belangen en of het beheer van de aandelen door de Staat de gewenste toegevoegde waarde heeft. Uit de evaluatie bleek dat nadere analyses nodig zijn om hier antwoord op te geven. Ook kwam uit de evaluatie naar voren dat wet- en regelgeving mogelijkheden bieden voor het borgen van publieke belangen, te weten het beschermen van consumenten, het voorkomen van kansspelverslaving en het tegengaan van aan kansspel gerelateerde criminaliteit en fraude.

Vervolgens is in een verkenning gekeken naar de impact van diverse toekomstopties voor Nederlandse Loterij met daarbij de borging van de publieke belangen en de juridische houdbaarheid als belangrijke randvoorwaarden. Naast gehele of gedeeltelijke privatisering van Nederlandse Loterij is het behouden van het aandeelhouderschap door de Staat een van deze toekomstopties. Nederlandse Loterij staat positief tegenover verzelfstandiging, mits dit zorgvuldig gebeurt en met het oog op: onze maatschappelijke taak om consumenten te beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en fraude en criminaliteit tegen te gaan, alsook een gezonde ontwikkeling van de afdracht en de continuïteit van de onderneming. Daarbij past in onze ogen één toekomstvariant: integrale verzelfstandiging, waarbij Nederlandse Loterij als geheel wordt verkocht. De resultaten zijn eind 2023 gedeeld met de Tweede Kamer. In 2024 kan een besluit over een eventuele verzelfstandiging van Nederlandse Loterij worden genomen. Deze keuze is aan de politiek en de aandeelhouders.

Voortgang in 2023

Nederlandse Loterij is voorloper en hét voorbeeld in de kansspelmarkt met een verantwoord en betrouwbaar kansspelaanbod

Nederlandse Loterij werkt voortdurend aan het versterken van de consumentenbescherming en het voorkomen van kansspelverslaving.

  • Nederlandse Loterij werkte haar verslavingspreventiebeleid bij op basis van praktijkervaringen en onderzoek en deelde dit met de Kansspelautoriteit.

  • Nederlandse Loterij werkte aan verbeterde zichtbaarheid van het spelersdashboard, waarmee spelers inzage hebben in hun speelgedrag. Door klanten datagedreven inzichten te tonen, bevorderen we zelfreflectie over speelgedrag.

  • Een groep medewerkers van de afdeling Klantenservice die daar specifiek voor getraind is (zogenoemde 'Responsible Gaming Counselors'), neemt proactief contact op. Ook zijn coachings- en intervisiegroepen opgezet om te leren aan de hand van praktijkvoorbeelden.

  • We introduceerden een e-learningmodule 'Responsible Marketing'. Alle marketingmedewerkers van Nederlandse Loterij zijn verplicht deze module te volgen. Ook andere medewerkers van Nederlandse Loterij kunnen de e-learning volgen. Tot slot volgen medewerkers van strategische marketingpartners de e-learning ook.

  • Wij laten structureel marktonderzoek uitvoeren onder actieve TOTO-spelers over de perceptie van TOTO als verantwoorde aanbieder. Dit heeft al verschillende inzichten en verbeteringen opgeleverd.

  • Er zijn veel activiteiten voortgekomen uit het TOTO-programma ‘Rugdekking’ en andere externe bijeenkomsten, al dan niet samen met de afdeling Fraud & Payments. We hadden veel contacten met klanten en stakeholders en er is een roadshow ingezet rond wedstrijden.

  • Uit een controleronde van verkooppunten bleek dat de bewustwording en kennis over Responsible Gaming-regels over het algemeen is toegenomen onder retailers.

  • In 2023 vond er een onafhankelijke audit plaats aan de hand van het Responsible Gaming-framework van European Lotteries. European Lotteries kende wederom het ‘Responsible Gaming Certificate of Alignment’ toe aan Nederlandse Loterij.

  • Nederlandse Loterij sloot zich in 2023 aan bij de Nederlandse Schuldhulproute via Schuldenlab (Geldfit). In de online omgeving van TOTO en via interventiegesprekken verwijzen we spelers met geldzorgen naar Geldfit, als zij aangeven zich zorgen te maken over de financiële situatie.

  • Het applicatielandschap voor het kansspelbeleid is doorontwikkeld, waardoor we processen beter kunnen ondersteunen.

Nederlandse Loterij verbeterde het voorkomen van illegaliteit en criminaliteit.

  • Met uitvoering van het onafhankelijk onderzoek ‘Kaarten Keren’ is de aard en omvang van illegale kansspelen in kaart gebracht. Één op de acht Nederlanders maakt gebruik van illegale kansspelproducten. Opvallend is dat ‘de illegale’ speler vaker alcohol en drugs gebruikt tussen het spelen door. Dit baart de onderzoekers zorgen omdat deze middelen het gokgedrag kunnen versterken. Het illegale aanbod ondermijnt de kanalisatie en doelstellingen van het Nederlandse kansspelbeleid. Nederlandse Loterij heeft het onderzoek aangeboden aan (vertegenwoordigers van) het ministerie van JenV, het ministerie van VWS en de Kansspelautoriteit zodat het kan worden betrokken bij beleidsontwikkeling, handhaving en toezicht.

  • Het applicatielandschap voor het bestrijden van illegaliteit en criminaliteit werd doorontwikkeld, waardoor we processen beter en diepgaander kunnen ondersteunen. Zo werden uitbetaalsnelheid en activatietijd versneld om klanten beter van dienst te zijn.

  • Er zijn pilots gedraaid en aansluitingen gemaakt met nieuwe registers en bestanden (onder meer met het Centraal curatele- en bewindregister) om beter inzicht te krijgen in de financiële situatie van onze klanten. Dit verbetert de invulling van onze zorgplicht en de bescherming van de consument.

  • Bij de monitoring van ons sportaanbod hebben we diverse meldingen gemaakt van ongebruikelijke patronen bij de Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) van de Kansspelautoriteit.

  • Het betalingsproces werd medio 2023 geoptimaliseerd om directe uitbetalingen te ondersteunen en beter inzicht te krijgen in het betalingsverkeer.

  • Er werd gewerkt aan het vergroten van het bewustzijn en de kennis van de risico’s van matchfixing bij onze partners zoals NOC*NSF en voetbalclubs.

Met Staatsloterij lanceerden we voor het WK voetbal voor vrouwen een grote supportcampagne.

Nederlandse Loterij maakt maatschappelijke impact die resulteert in een betrokken maatschappelijk imago en een grotere aantrekkingskracht van de organisatie.

Nederlandse Loterij werkte met verschillende partners aan maatschappelijke impact op diverse terreinen.

  • Het partnerschap met TeamNL is in 2023 verder uitgerold. Hiermee investeren we, naast onze jaarlijkse afdracht, op duurzame wijze in de ambities van NOC*NSF om in 2032 het sportiefste land ter wereld te zijn.

  • In 2023 werkten we mee aan een activatieprogramma van de Gezonde Generatie voor een gezonde, actieve levensstijl.

  • Naast de beneficiantendag waren er in 2023 ook meerdere ontmoetingsmomenten en goede doelen-ontvangsten om de band met onze beneficianten te versterken (bijvoorbeeld de themadagen met de Hartstichting en Mind en tijdens het jaarlijkse afdrachtevenement). Ook organiseerden we diverse sessies bij beneficianten om onze uitvoering van het kansspelbeleid verder toe te lichten, onder meer bij de Samenwerkende Gezondheidsfondsen en NOC*NSF. Beneficianten nodigden we uit voor onze nieuwe kennissessies over AI en sociale media. Ze konden op een hoge waardering van de deelnemers rekenen.

  • Nederlandse Loterij deed in 2023 met 210 enthousiaste collega’s op 37 verschillende locaties mee aan vrijwilligersactie NLdoet onder het motto ‘NLOdoet’.

  • Ook brachten we Tompoucebezoeken aan maatschappelijke organisaties om mensen een hart onder de riem te steken. Met onze Oliebollenbezoeken riepen we met onze beneficianten Nederland op om samen met onze ambassadeurs tussen kerst en Oud en Nieuw op bezoek te gaan bij naasten die wel wat extra aandacht mogen hebben.

  • Ook in 2023 genoten we weer van geweldige sportmomenten. In Nederland werden er boeiende internationale sportevenementen zoals het EK wielrennen en de Europese paralympische kampioenschappen. Met sponsoring investeerde Nederlandse Loterij hier extra in.

  • Bij de Europese paralympische kampioenschappen in Rotterdam voerden we samen met Uniek Sporten en ConTrainer de campagne ‘Geen Smoesjes’.

  • Met Staatsloterij lanceerden we voor het WK voetbal voor vrouwen een grote supportcampagne.

Voor Nederlandse Loterij hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) bij de kern van haar strategie. Op dit vlak is er ook in 2023 progressie geboekt.

  • Nederlandse Loterij heeft zich gecommitteerd aan het Science Based Targets Initiative. Hiermee zijn we op koers voor onze doelstelling van 0 procent CO2-uitstoot in 2030 en kunnen we tussentijds de voortgang monitoren.

  • We hebben ons gecommitteerd aan de SER Charter Diversiteit, met daarin onder meer doelstellingen op het vlak van diversiteit in leiderschapsfuncties en directie. 

  • Voor onze footprint is scope 1 en 2 (eigen, directe CO2-uitstoot) in kaart gebracht.

  • Nederlandse Loterij gaat vaker proactief de dialoog aan met onze top 100-leveranciers, om meer inzicht te krijgen in hun duurzaamheidsbeleid. Ook nieuwe leveranciers worden hierop bevraagd.

Nederlandse Loterij werkte ook in 2023 aan haar positie als aantrekkelijk werkgever.

  • Nederlandse Loterij continueerde de samenwerking met Impact Matters, zodat we de kennis van onze medewerkers kunnen inzetten bij andere organisaties.

  • Nederlandse Loterij won de 'World-class Workplace'-prijs van Effectory in de categorie Financial Services, een erkenning van onze initiatieven op het gebied van werkgeverschap.

  • Afgelopen jaar implementeerden we een nieuw hr-systeem dat aansluit bij onze datagedreven ambities en meer inzicht geeft in belangrijke hr-onderwerpen als welzijn, diversiteit en inclusie, professionele ontwikkeling en kostenontwikkeling.

  • De campagne van de werken-bij-website werd verrijkt met praktijkverhalen van onze medewerkers, wat bijdraagt aan ons visitekaartje.

  • Een nieuw rollenhuis werd uitgewerkt en geïmplementeerd, met aandacht voor principes volgens het agile werken en datagedreven competenties. Belangrijk zijn de T-shaped-rollen: medewerkers specialiseren zich niet alleen, maar ontwikkelen ook een brede basis. Om teamdynamiek en teamkwaliteiten te verkennen en nog beter te leren samenwerken, introduceerden we de Teambooster. Inmiddels nemen 470 medewerkers hieraan deel.

  • Uitbreiding en verwerving van technische functies kreeg verder vorm, waardoor Nederlandse Loterij nu een nog grotere technische community heeft, met meer disciplines. Dit is belangrijk voor onze ambitie om een technologiegedreven organisatie te worden. Nederlandse Loterij is inmiddels in staat om al haar websites en apps in eigen beheer te ontwerpen, te ontwikkelen en te beheren.

  • We investeerden in de digitale veiligheid van onze medewerkers met security e-learningtool SoSafe, het invoeren van wachtwoordmanagers en nadrukkelijker aandacht voor een aantal specifieke securityrisico’s.

  • Om het agile en datagedreven werken te stimuleren, stelden we agile coaches aan, die teams ondersteunen.

  • We versterkten en verlengden de samenwerking met BrandedU, een personal-brandingprogramma om de zichtbaarheid van vrouwen in leiderschapsposities te vergroten.

Nederlandse Loterij won de 'World-class Workplace'-prijs van Effectory in de categorie Financial Services, een erkenning van onze initiatieven op het gebied van werkgeverschap.

Met haar deelneming in Lotify droeg Nederlandse Loterij bij aan fondsenwerving voor het maatschappelijk middenveld

  • Lotify organiseerde diverse succesvolle fondsenwervende loterijen en winacties met organisaties als KWF, Matchis, de Bibian Mentel Foundation, Fonds Gehandicapten Sport, PSV, de Maag Lever Darm Stichting, MIND us, het Erasmus MC en Stichting Zonnebloem.

  • Het platform is afgelopen jaar verder geoptimaliseerd om veilige en wettelijk correct uitgevoerde promotionele kansspelen aan te bieden in abonnementsvorm aan goede doelen en sport. Ook troffen we voorbereidingen voor de lancering van nieuwe overkoepelende concepten voor het maatschappelijk middenveld.

Nederlandse Loterij is marktleider in de loterijmarkt

Nederlandse Loterij bouwde verder aan een duurzame en toekomstbestendige portfolio van loterijspelmerken, voor een verantwoord en aantrekkelijk spelaanbod.

  • Lotnummercommunicatie op papier werd voor Staatsloterij gemoderniseerd naar digitale, klantvriendelijkere en duurzamere alternatieven.

  • Staatsloterij won afgelopen jaar met haar reclame voor de Oudejaarstrekking ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ de European Lotteries Grand Prix, een Gouden Loeki en een bronzen Leeuw tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity.

  • Voor Eurojackpot werd in het retailkanaal het Poulespel succesvol geïntroduceerd. Hierdoor bieden retailers geen eigen poulespellen meer aan en is het omzetpotentieel voor retailers vergroot.

  • In het aanbod Krasloten Decemberkalenders werd het € 15-lot geïntroduceerd, met een hoofdprijs van
    € 300.000.

  • Nederlandse Loterij introduceerde het Krasloten Wenslot, een kraslot met ruimte voor een persoonlijke boodschap. Ideaal om op een originele manier iemand geluk te wensen.

  • Om in te spelen op de vraag naar digitalisering van de speler ontwikkelden we in 2023 de kraslotenscanner. Hiermee kan de speler zelf loten inscannen om snel resultaat te checken en deel te nemen aan het loyaliteitsprogramma.

  • Verder stond 2023 in het teken van veel voorbereidend werk voor spelmerkwijzingen en -verbeteringen in 2024, voor een nog aantrekkelijker aanbod.

Nederlandse Loterij ontwikkelde haar marketing- en mediastrategie in de loterijmarkt met onder meer versterking van personalisatie, pull-marketingcompetenties en optimalisatie van keuzes in een veranderend medialandschap.

  • Succesvolle introductie van een personalisatieprogramma, ondersteund door nieuwe tools. Hierdoor kwam er een nieuwe aanpak voor marketingcommunicatie per e-mail, zijn nieuwe kanalen als pushberichten op de website en app beschikbaar en hebben we nieuwe gebruiksvormen voor gepersonaliseerde en gerichte content.

  • We introduceerden de spelshow Kwis met Ballen voor Lotto, om meer sympathie en spelbeleving rondom het merk te creëren.

  • De wervingsstrategie werd aangepast om meer rendement uit eigen data en kanalen te halen en de overige kanalen te optimaliseren.

  • De spelmerken werden sterker verbonden aan de sponsoringportfolio, waardoor we meer kapitalisatiemogelijkheden hebben.

  • Lucky Day werd hoofdsponsor van de Honkbal Hoofdklasse en de Holland Series in het honkbal, met positieve impact op de merkwaarde.

Nederlandse Loterij ontwikkelde de duurzaamheid van haar toekomstig verdienvermogen en haar spelersbestand.

  • Door aantrekkelijke abonneevoordelen en proposities is de abonneebasis van alle merken gegroeid. Zo kunnen klanten directer en sneller meespelen dan voorheen en is de ondersteuning van creditmanagementprocessen verbeterd.

  • Door betere customer journeys op onze portal, website en apps is de online spelersbasis voor alle merken gegroeid. Met testen en conversieoptimalisatie werken we toe naar de optimale klantbeleving voor onze loterijspelers.

  • Er zijn, inspelend op de klantbehoefte, diverse succesvolle experimenten uitgevoerd met cross-sell tussen loterijspelmerken, waaronder het aanbieden van Lucky Day-loten in de Eurojackpot-aankoopprocessen.

Nederlandse Loterij is leider in de markt van online kansspelen met een verantwoord aanbod

Nederlandse Loterij verstevigde in 2023 haar positie in de online kansspelen markt met een betrouwbaar, verantwoord en Nederlands aanbod.

  • Medio 2023 startte TOTO met het ontwikkelen van haar nieuwe marketing- en mediastrategie ‘Hart & Hoofd’ in verband met het verbod op ongerichte reclame.

  • TOTO introduceerde realtimemonitoring van speelgedrag via haar digitale kanalen. Met onze tools zijn we in staat om realtime te communiceren en in te grijpen bij spelers die onwenselijk speelgedrag vertonen.

  • TOTO voerde met de Responsible Gaming-afdeling twee innovatiechallenges uit om de markt te bevragen over speellimieten en het helpen van spelers die de controle dreigen te verliezen. Momenteel wordt er gewerkt aan een prototype van een digitale assistent.

  • We introduceerden Winnitt om ons online kansspelaanbod te verbreden en om een voldoende aantrekkelijk spelaanbod te blijven behouden, met leuke en verantwoorde spellen als Slingo en Solitaire.

  • We lanceerden sportweddenschappen voor virtuele sporten als nieuw product binnen TOTO. Hierin kan de speler deelnemen aan weddenschappen op computergenereerde competities en wedstrijden als bijvoorbeeld voetbal, basketbal en darten.

  • Medio 2023 optimaliseerden we het betalingsproces voor directe uitbetalingen, zodat onze klanten vrijwel direct de beschikking hebben over hun winsten.

  • De casino- en sportsbookproducten werden aantrekkelijker gemaakt voor onze spelers, met een meer gevarieerder bonusaanbod en exclusief spelaanbod (onder andere TOTO Gold Blitz en Koning TOTO Spinner), snellere performance van onze websites en apps en beschikbaarheid van apps in de Android-playstore.

  • De CRM-strategie is geoptimaliseerd, met onder andere meer gerichte toepassing van personalisatie naar spelers die hiervoor in aanmerking komen.

Nederlandse Loterij is hoofdsponsor van TeamNL en support zowel de sporters als het TeamNL-huis tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs in 2024.

Nederlandse Loterij realiseert duurzame groei in afdracht, voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland 

  • Er is voortgang gemaakt met het portfolio aan strategische programma’s. Het personalisatieprogramma is zo goed als afgerond voor iGaming en loterijen, waarin ook pushkanalen voor websites en apps zijn geïntroduceerd, en meer mogelijkheden richting sociale media. We hebben voorbereidingen getroffen om voor TOTO Winkel een vrijwillige registratie in 2024 mogelijk te maken. Er zijn Proof of Concepts gemaakt voor een toekomstbestendig digitaal verkooppunt in retail, en de eerste experimenten met verantwoorde AI-toepassingen binnen Nederlandse Loterij zijn inmiddels uitgevoerd.

  • Binnen de organisatie is het datagedreven werken versterkt door te investeren in eigen voorspellende modellen en datatools, onder meer om AI op schaal te ondersteunen.

  • Het datagedreven werken en sturen is significant versterkt met het intuïtiever maken en uitbreiden van de dashboards voor onze teams, zowel voor commerciële als maatschappelijke doelstellingen.

  • In 2023 zijn aanbevelingen uitgevoerd die bijdragen aan het verhogen van het digitale volwassenheidsniveau van Nederlandse Loterij, zoals het versterken van de datagedreven competenties van onze medewerkers.

  • In 2023 zijn nieuwe loterij-initiatieven voorbereid, voortgekomen uit het Ondernemerslab.

  • In 2023 was het resultaat voor belastingen van Nederlandse Loterij € 216,7 miljoen.

Vooruitblik 2024

Na de succesvolle livegang van nieuwe businessactiviteiten gaan we de organisatie in 2024 verder professionaliseren en brengen we onze strategische investeringen tot baten. We blijven streven naar een excellent verantwoord aanbod.

Maatregelen om de publieke belangen beter te borgen en de zorgplicht te optimaliseren

We gaan onze uitvoering van het kansspelbeleid en de ondersteunende processen voor online kansspelen en loterijen verbeteren en robuuster maken. Aanpassingen van wet- en regelgeving, onderzoeksrapporten en de evaluatie van de Wet Kansspelen op afstand (Koa) bieden perspectieven en aanbevelingen om de uitvoering van ons kansspelbeleid en onze zorgplicht verder te optimaliseren. Hiermee willen we een impuls geven aan onze voorbeeldrol in de markt.

Een memorabel sportjaar

2024 belooft een memorabel sportjaar te worden. De Olympische en Paralympische Spelen in Parijs vormen het hoogtepunt en Nederlandse Loterij vervult daar als hoofdsponsor van TeamNL een belangrijke rol met onder andere het TeamNL-huis. Ook het EK voetbal in Duitsland is een evenement waar we een grote bijdrage aan willen leveren, via eventsponsoring door Staatsloterij. Verder hebben we in eigen land prachtige toernooien als het EK afstanden langebaanschaatsen, het WK shorttrack en het EK baanwielrennen. Met zoveel sportieve inspiratie zijn we als Nederlandse Loterij weer een stap dichter bij onze missie: een gelukkig, gezond en sportief Nederland.

Vernieuwing van spelaanbod met focus op innovatie van loterijen

Na de regulering en inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand hebben we met TOTO een breed spelaanbod ontwikkeld. In 2024 willen we hier nog enige productuitbreidingen aan toevoegen en de spellen Lotto, Staatsloterij en Miljoenenspel nog beter laten aansluiten bij de spelersbehoefte. 

Hoe wij waarde ontwikkelen

Lees meer

Naar de resultaten van Nederlandse Loterij in 2023

Ontwikkeling en resultaat