Toevoegen aan mijn verslag

Teamwork

Verbinding en betrokkenheid bij elkaar en de maatschappij is voor Nederlandse Loterij heel belangrijk. Dat zie je terug in alles wat we doen.

Oliebollenbezoek

De feestdagen zijn voor de meeste mensen een tijd van gezelligheid, warmte en samenzijn. Maar dit is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zo zijn er ook mensen die juist in deze tijd van het jaar wel wat extra aandacht kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld omdat ze niemand in hun omgeving hebben om de feestdagen mee te vieren of omdat ze kampen met persoonlijke problemen. Een klein gebaar kan dan veel betekenen. Staatsloterij doet daarom samen met Kansfonds, Oranje Fonds en HandicapNL ieder jaar aan alle Nederlanders een oproep om tijdens Kerst en Oud en Nieuw om te kijken naar de mensen in hun omgeving die het in de wintermaanden misschien extra moeilijk hebben. Dit jaar ging Irene Schouten, ambassadeur van Nederlandse Loterij, op pad met zakken vol oliebollen. Zij bezocht BOOST Amsterdam, een stedelijke ontmoetingsplek waar mensen met en zonder vluchtachtergrond samen werken aan integratie. Irene Schouten: ‘Met het oliebollenbezoek Dragen we allemaal bij aan een samenleving waarin we naar elkaar omkijken. Een gelukkig Nederland!’ Naast Irene Schouten deelden ook tientallen medewerkers van Nederlandse Loterij oliebollen uit. Nienka Kroesen, Responsible Gaming Specialist, bracht 200 oliebollen bij een locatie van de voedselbank. ‘Je merkt dat een klein gebaar echt iets doet met mensen. Hoe gaaf is het om een Oliebollenbezoek te doen en een fijn gesprek te voeren met mensen die dat extra kunnen gebruiken? Ik ga volgend jaar weer!’

Onboarding in De Kuip of ArenA

Als je als nieuwe medewerker komt werken in een organisatie die de grootste supporter van sport is, dan is sportbeleving vanzelfsprekend onderdeel van een uitgebreide onboarding. Alle nieuwe collega’s krijgen daarom een uitnodiging om een wedstrijd van het Nederlands elftal bij te wonen. Want Nederlandse Loterij is trotste partner van de KNVB. ‘Zo’n bezoek aan Oranje is natuurlijk heel leuk, bijna iedereen gaat dan ook mee. Voor de wedstrijd borrelen en eten we gezellig met elkaar’, vertelt Roos Groeneveld, HR Business Partner bij Nederlandse Loterij. ‘Maandelijks organiseren we een onboardingsdag voor collega’s die net in dienst zijn. Dan maken zij kennis met onze organisatie. Ook e-learnings over onze spellen en onze werkwijze zijn daar onderdeel van. Zo leren nieuwe medewerkers elkaar en de rest van de organisatie snel kennen.’

Kernwaardenevenement

Elke organisatie heeft kernwaarden. Hoe zorg je nou dat deze ook iets betekenen? Wouter van Tilburg, Head of HR, vertelt erover: ‘Het is de kunst om de kernwaarden zo te laden dat ze voor jouw medewerkers helemaal kloppen bij de organisatie. Dat is een continu proces. Wij doen dat onder andere door de kernwaarden ieder jaar weer in de spotlight te zetten tijdens het kernwaardenevenement. Onze medewerkers zijn natuurlijk ook onze ambassadeurs. Zij vertellen net als ieder ander op een verjaardag wat ze voor werk doen. Events als deze helpen hen dat verhaal te vertellen. We gaan echt met elkaar de inhoud in, netwerken en voelen ons verbonden. Dat klinkt misschien cliché, maar zo ervaar ik het. ‘Onze En volgens mij veel collega’s met mij.’

Marketingdagen

Als martech-organisatie heeft Nederlandse Loterij een breed marketingteam, met social en online marketeers, mediamanagers en campagnemanagers. Deze marketeers werken voor alle spelmerken en het overkoepelende merk Nederlandse Loterij. Zij delen  hun kennis en kunde elke donderdag met elkaar. Die dagstaat niet het merk centraal, maar ligt de focus op kennisuitwisseling, merkoverstijgende projecten, elkaar inspireren en het ontwikkelen van vaardigheden. ‘We doen ook regelmatig inspiratie op bij andere bedrijven’, vertelt Dries Poels, Head of Marketing. ‘We bezoeken dan een van onze of reclamebureaus of een andere inspirerende locatie. We organiseren een workshop hoe we een reclamebureau beter en scherper kunnen briefen. Of we denken met al onze verschillende expertises na over het versnellen van de introductie van een nieuwe loterij. Team CRM (Customer Relationship Management) heeft een soortgelijke dag op donderdag. We zoeken ook regelmatig de verbinding tussen beide teams op om zo de samenwerking verder te optimaliseren. Het is echt leuk en nuttig om naast je reguliere werk uitgedaagd te worden om beter te worden in je vak. Een vak dat zich steeds opnieuw uitvindt. We delen onze successen en ook de acties die beter hadden gekund. Zo blijf je werken aan je vaardigheden. En zo heeft Nederlandse Loterij geïnspireerde marketeers die plezier hebben in hun werk.’

NederlandseLoterijDOET

Elk jaar organiseert het Oranje Fonds de grootste vrijwilligersactie van Nederland: NLdoet. Met deze actie wil het Oranje Fonds zo veel mogelijk Nederlanders een dag(deel) vrijwilligerswerk laten doen. Duizenden maatschappelijke organisaties in het land doen jaarlijks mee, zo ook Nederlandse Loterij. In 2023 staken ruim 200 medewerkers de handen uit de mouwen. Tijdens NederlandseLoterijDOET gaan medewerkers en ambassadeurs individueel of met het hele team aan de slag bij initiatieven die zich hebben aangemeld voor NLdoet: van het opknappen van een buurtcentrum tot pannenkoeken bakken voor ouderen in een verzorgingstehuis. Judith van Kranenburg, Goede Doelen Manager van Nederlandse Loterij licht de vrijwilligersactie toe. ‘Als je bij Nederlandse Loterij werkt, zet je je dagelijks in voor de afdracht aan goede doelen en sport. Daarmee maken we het verschil voor de samenleving.  Maar als je als vrijwilliger op pad gaat, dan zie je meteen resultaat. Het mes snijdt aan twee kanten; de mensen voor wie je dit doet, zijn blij dat je er bent. En zelf krijg je een hartstikke goed gevoel. Vrijwilliger zijn dóet iets met je.’